کاهش ۵۵ درصدی تلفات تصادفات در نوروز ۱۴۰۴ در حوزه علوم پزشکی استان سمنان؛ نتیجه اجرای پویش نه به تصادف
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، بر اساس گزارش مقایسه های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، تلفات ناشی از تصادفات جادهای در ایام نوروز ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. این موفقیت در حالی محقق شده که حجم خدمات درمانی در استان افزایش یافته است.
مسئول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تاکید بر کاهش ۵۵/۶ درصدی فوتیهای ترافیکی در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه، گفت: بحمدلله با اجرای پویش ملی ایمنی و سلامتی سفر آمار مربوط به فوتی های ناشی از حوادث ترافیکی در بیمارستان ها از ۹ مورد در نوروز ۱۴۰۳ به ۴ مورد در سال ۱۴۰۴ کاهش یافت.
کارن یحیائی ادامه داد: حادثه دیدگانی که پیش از رسیدن آمبولانس در محل حادثه فوت شدند از ۱۲ مورد به ۲ مورد کاهش یافت که نشاندهنده کاهش ۸۳/۳ درصد فوتی های پیش از رسیدن آمبولانس است و همچنین مصدومان ناشی از حوادث ترافیکی با کاهش ۲۱/۷ درصد نسبت نوروز گذشته، از ۹۱۲ به ۷۱۴ مورد در سال ۱۴۰۴ رسید.
وی این دستاورد را نتیجه اجرای مؤثر پویش ملی "نه به تصادف" و مشارکت مردم دانست و گفت: آموزشهای همگانی و همکاری بین دستگاهی نقش کلیدی در کاهش تصادفات داشت. اگرچه خدمات درمانی افزایش یافت، اما شاهد کاهش قابلتوجه تلفات بودیم.
مسئول ستاد نوروزی دانشگاه از افزایش خدمات درمانی همراه با کاهش مراجعات ترافیکی در مدت زمان اجرای طرح ستاد نوروزی سال ۱۴۰۴ خبر داد و تصریح کرد: از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ الی ۱۵ فروردین ۱۴۰۴، بیماران بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه با افزایش ۱۷/۴ درصدی از ۵ هزار و ۱۴۲ بیمار در مدت زمان مذکور در سال گذشته به ۶ هزار و ۳۷ بیمار رسید.
یحیائی اذعان نمود: ماموریت های انجام شده توسط اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ دانشگاه نیز از ۲ هزار ۷۰۸ ماموریت به ۲ هزار و ۴۸۱ ماموریت در مدت زمان مذکور کاهش یافت که کاهش ۸/۴ درصدی ماموریت های اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ دانشگاه نشان دهنده تاثیر مثبت اجرای پویش ملی ایمنی و سلامت سفر با شعار نه به تصادف است.
وی از تلاشهای مدافعان سلامت، مردم و دستگاههای اجرایی تقدیر و تأکید نمود که تداوم این اقدامات میتواند به کاهش بیشتر تلفات ترافیکی در سالهای آینده بینجامد.