معرفی حقوقی

 با تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تفویض کلیه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و آموزش عالی (وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری) در امور بهداشت، آموزش و پژوهش پزشکی به این وزارتخانه و به تبع آن تشکیل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان، دفتر امور حقوقی دانشگاه، در زیر مجموعه حوزه ریاست دانشگاه شروع به فعالیت نموده و در راستای حفظ و استیفاء و جلوگیری از تضییع حقوق و منافع دانشگاه در سطوح و ابعاد مختلف به فعالیت خود ادامه می دهد.


دانشگاه علوم پزشکی به دلیل قلمرو گسترده در حوزه های آموزشی، بهداشتی و درمانی دارای جایگاه ویژه در تامین سلامت جامعه دارد. در این راستا ضرورت وجود اداره ای که فعالیت های مذکور را در مسیر قانونی هدایت نماید و از حقوق دانشگاه در محاکم و مراجع گوناگون دفاع نماید کاملا محسوس می باشد. لذا مدیریت حقوقی مستقر در حوزه ریاست و زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه این وظیفه خطیر را برعهده دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 ماموریت مدیریت حقوقی:


دفاع از حقوق و منافع دانشگاه و هدایت، نظارت و کنترل فعالیت ها بر محور قوانین و مقررات


شرح وظایفمدیریت حقوقی دانشگاه مستقر در حوزه ریاست اقدامات قضایی در جهت استیفای حقوق دانشگاه


الف- امور کیفری

  1.    از قبیل (تخلفات پزشکی، غذاو دارو، بهداشتی، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، سرقت، جعل سوء استفاده، دعاوی کارگری و غیره) که مراحل آن بشرح ذیل می‌باشد:
  2.     طرح شکایت و تنظیم شکوائیه
  3.     تشکیل پرونده در شعب مربوطه دادگاه
  4.    پیگیری از طریق مراجع انتظامی (کلانتری، آگاهی)
  5.    معرفی نماینده و شرکت در وقت تعیین شده و پیگیری تا حصول نتیجه و اجرای رای صادره

ب- امور حقوقی

  1.      تهیه و تنظیم دادخواست حقوقی از قبیل (املاک و مستغلات، وصول مطالبات، خسارات، تعهدات و ...)
  2.      تقدیم دادخواست به مرجع قضایی صالح به رسیدگی و تهیه مدارک لازم
  3.      شرکت در جلسات دادرسی پس از تعیین وقت
  4.      کسب اطلاع از حکم صادره و پیگیری اجرای حکم


ج- امور اداری

*
بررسی لایحه جوابیه و شرکت در جلسات رسیدگی دیوان عدالت اداری مربوط به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی علیه دانشگاه و موسسات تابعه بخصوص واحدهای آموزشی و نیروی انسانی

*
رسیدگی به پرونده‌های موجود در مراجع اداری مانند:

*
هیات‌های تشخیص حل اختلاف اداره کل کار و امور اجتماعی

*
هیات‌های تشخیص تأمین اجتماعی

*
کمیسیون بدوی و تجدید نظر ماده 100 قانون شهرداریها

 
بررسی وضعیت متعهدین به خدمت

  1. اخذ تعهد از متعهدین و دریافت غرامت در صورت عدم انجام تعهد 
  2. اقدام جهت مکاتبات لازم در زمینه اخذ سند تعهد و تعیین میزان مطالبات دانشگاه از متعهدین
  3. اخذ تعهد رسمی از افرادی که جهت گذارندن دوره های آموزشی و فرصت های مطالعاتی اعزام می شوند.
  4.  پیگیری اسناد متعهدین به خدمت و تارکین خدمت و همچنین فسخ اسنادی که تعهد آنان سپری شده است.
  5.  اخذ وثیقه‌های ملکی و غیرملکی از متقاضیان استفاده از بورس تحصیلی     
  6. اقدام در جهت فک سند در صورت ایفای تعهدات شخص متعهد از طریق دفترخانه مربوطه و اجرای ثبت تا حصول نتیجه
  7. در صورت عدم ایفای تعهد تقاضای صدور اجراییه و ارسال آن به اجرای ثبت جهت وصول طلب


بررسی امور ثبتی

  1.  اقدام به صدور اجرائیه نسبت به اسناد لازم الاجرا به منظور وصول حقوق دانشگاه و دولت
  2. تهیه و تنظیم اسناد (رسمی - غیررسمی) معاملات از قبیل خرید و فروش، اجاره، رهن و غیره
  3.  نظارت بر تقاضای صدور سند در مورد املاکی که تا کنون سند برای آنها صادر نگردیده است از ناحیه نماینده امور اموال واحدهای تابعه


 
امور قراردادها

   
نظارت بر قراردادهای مورد عمل در واحدهای تابعه دانشگاه شامل:

کنترل و تطبیق آنها با قوانین
بررسی متن قراردادهای ارسالی از واحدها یا معاونتهای ذیربط از لحاظ چهارچوب حقوقی آنها
اظهار نظرهای مشورتی در مورد اختلافات حادث شده ناشی از برداشتهای متفاوت از متن قراردادها


عضویت در کمیته ها و کمیسیون های مرتبط

  1. کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی بهداشتی و درمانی
  2. کمیته نظارت بر نشریات دانشگاهی.
  3. کمیته ماده 94 آیین نامه مالی معالاتی دانشگاه
  4. کمیته ماده 104 آیین نامه مالی معالاتی دانشگاه
  5. کمیسیون معاملات
  6. هیات کارشناسان منتخب ارزیابی دانشگاه
  7. ستاد صیانت از حقوق شهروندی
  8. کمیته خرید تجهیزات پزشکی
  9. شورای مرکزی هماهنگی امور حقوقی دستگاههای استانی
  10. کمیته ماده 23 شرایط عمومی قرارداد های خدمات مشاوره
  11. هیات فسخ پیمان دانشگاه