تاریخچه و اهداف
تاریخچه:
اصل مشورت با آگاهان و استفاده از نظرات ایشان و همچنین حفظ کرامت و احترام به آنها و مشارکت در عقول دیگران از اصول اساسی مدیریت و مورد تاکید در اسلام است، بر این اساس در هر مؤسسه و سازمانی همواره می توان بر انجام اموربه راه حل هایی بهتر و مؤثرتر از آنچه در حال انجام است دست یافت.
اهمیت و ضرورت توجه به نظامهای مدیریتی توسعه منابع انسانی از جایگاه ویژهای برخوردار است. نظام پیشنهادات به عنوان یک نظام مطلوب و کارآمد، محیطی را در سازمان بوجود میآورد که کارکنان، مشتریان و کلیه افرادی که با سازمان در ارتباط هستند از عالیترین رده سازمانی تا پایین ترین سطح آن، نظرات، ایدهها و پیشنهادهای خود را در زمینه حل مشکلات و نارسایی ها و ایجاد بهبود مستمر در فعالیتهای سازمان ارائه نمایند.
این موضوع در ماده۲۰ قانونمدیریت خدمات کشوری و بخشنامه شماره 13472/93/200 مورخ 7/10/93 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهورمبنی بر استقرار مدلهای مدیریتی پشتیبان تصریح شده است.
ژاپن اولین کشوری بود که نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات را در سال 1721 و به گونه ای استراتژیک و بنیانی مطرح و پیاده نمود و در سایر کشورها نیز به سرعت توسعه یافت. نظام یاد شده در ایران نیز از سال های ابتدایی دهه 1370 در بخش صنعت و برخی بخش های دیگر به کار گرفته شد.
........................................................................................................
در راستای اجرای سیاست دولت برای گسترش دامنه مشارکت مردم و پرسنل ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر آن است تا در قالب استقرار نظام پیشنهادات، یک نظام همفکری و هماندیشی و زمینه بهرهگیری از خلاقیتهای کلیه اعضای سازمان را بوجود آورد.
اهداف استقرار نظام پیشنهادات:
- تلاش برای جلب مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری ها
- تقویت فرهنگ به اشتراک گذاشتن ایده ها
- پدید آوردن فضای مناسب برای شکوفا کردن و بهره گرفتن از اندیشه و تجارب کارکنان و افزایش میزان تعلق و دلبستگی آنان به محیط کار
- فراهم آوردن فضای آزاد و سالم برای طرح و نقد اندیشه و وسعت دادن به میزان آگاهی ها و توانایی های کارکنان از راه دریافت نظرات، پیشنهادها و ارزشیابی و نقد آنان
- ایجاد انگیزه های معنوی و مادی برای برانگیختن و به کار گرفتن توان بالای اندیشیدن و پدید آوردن راه کارهای سازنده از سوی کارکنان
- فراهم آوردن زمینه مشارکت مردم در پیشبرد اهداف بخش سلامت و آموزش پزشکی
- کاهش هزینه های جاری، بهبود روندهای عملیاتی و افزایش بهره وری
محورهای قابل پیشنهاد:
الف) زمینه و موضوعات قابل پیشنهاد
1. بهبود کیفیت ارائه خدمات در زمینههای بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی، پشتیبانی، دارویی، فرهنگی، دانشجویی و...
2. بهبود اجرای وظایف و ماموریت های دانشگاه و واحدهای تابعه
3. ارتقاء بهره وری، استفاده بهینه از منابع و صرفهجویی در هزینهها و کاهش هزینههای سربار
4. بهبود فرایندها و ساختارهای اداری و سرعت بخشیدن به عملیات و خدمات ارائه شده
5. پیشگیری از کارهای موازی، دوبارهکاری و کاهش مراجعات پی درپی ارباب رجوع
6. ابداع روش های بدیع برای افزایش رضایت و خشنودی ارباب رجوع
7. دلپذیرتر کردن محیط کار و بسط روابط انسانی مطلوب در میان کارکنان
8. جلب حمایت و پشتیبانی کارکنان و مردم برای ارائه خدمات و فعالیت های بهتر
9. بهبود ارتباطات با وزارتخانه و دیگر نهادها و سازمانهای اجرایی عمومی و خصوصیکشوری، استانی و شهرستانی
10. ارتقاء دانش و سلامت کارکنان
ب) پیشنهادهای غیرقابل تایید در کمیته عبارتند از:
1. پیشنهادهای تکراری که قبلا عینا یا با محتوای کاملا مشابه توسط دیگران ارائه شده است.
2. پیشنهادهایی که تنها به ذکر مشکل پرداخته و توضیحی راهگشا و راهحلی همراه ندارد.
3. پیشنهادهایی که در زمان دریافت جزو سیاستهای دانشگاه و در دستور کار وزارتخانه باشد.
4. پیشنهادهایی که هم اکنون و با امکانات موجود اجرای آنها عملی نیست.
5. شکایت ها و انتقادهای شخصی، اداری و سازمانی
ج) شرایط عمومی پذیرش پیشنهاد:
به طور کلی شرایط عمومی پذیرش پیشنهادات عبارتند از:
1. پیشنهاد جدید بوده و جزو فعالیتهای در حال انجام دانشگاه و وزارتخانه نباشد.
2. پیشنهاد باید توجیه فنی، اقتصادی، کاربردی و کیفی داشته باشد.
3. پیشنهاد در قالب قرارداد یا پروژه تحقیقاتی قبلا اجرا یا تصویب نشده باشد.