گفتوگوی صمیمی با همکاران محترم دانشگاه
حضور خیرین و نیکوکاران همواره امید بخش بوده است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، به مناسبت هفته گرامیداشت تشکل ها و مشارکت های مردمی مصاحبه با دکتر غلامرضا محمدی مدیرعامل موسسه خیریه بیمارستانی ولایت دامغان و یکی از اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان انجام شده است که به شرح زیر می باشد:
خدمت شما سلام عرض می کنم، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
با سلام و احترام؛ بنده دکتر غلامرضا محمدی پزشک و متخصص بیماری های کودکان و نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و متولد سال 1342 هستم که در سال 1368 دوره پزشکی عمومی و در سال 1371 دوره تحصیل تخصصی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران به پایان رسانیدم. در سال 1372 به عنوان سرباز وظیفه و عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز به کار کردم. در ادامه از سال 1374 در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خدمت سربازی و تعهدات خود را ادمه داده و از مهر ماه 1376 به عنوان عضو هیات علمی به استخدام رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان درآمدم و کماکان در دانشگاه مذکور مشغول به کار می باشم.
در ایام خدمت علاوه بر انجام وظایف آموزشی و درمانی در دانشکده های پزشکی، پرستاری و بهداشت و بیمارستان حضرت علی اصغر (ع ) زاهدان و دانشکده های پزشکی و بهداشت و بیمارستان های براداران رضایی، 11 محرم و ولایت دامغان در علوم پزشکی استان سمنان، مسئولیت های اجرایی سرپرستی بیمارستان های برادران رضایی و لایت دامغان، سرپرستی شبکه بهداشت و درمان دامغان و معاونت درمان دانشگاه را بر عهده داشتم و در حال حاضر نیز افتخار خدمت در هیات مدیره موسسه خیریه بیمارستان ولایت دامغان به عنوان مدیر عامل را دارم.
لطفا از تاسیس موسسه و حیطه های فعالیت این موسسه بفرمائید.
در راستای سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بر اساس اساسنامه ابلاغی، موسسه خیریه بیمارستان ولایت شهرستان دامغان از سال 1396 تاسیس و در حال فعالیت است. حیطه فعالیت موسسه در بیمارستان ولایت شهرستان دامغان است و بر اساس اساسنامه موسسه، جذب و ساماندهی کمک های خیرین در راستای تامین فضاهای فیزیکی، تجهیزات سرمایه ای، ملزومات مصرفی و هتلینگ مورد نیاز بیماران و تامین هزینه های درمان نیازمندان محور فعالیت موسسه است و در حال حاضر ریاست هیات مدیره موسسه بر عهده جناب آقای حاج محمد علی ترابی است (که خود از خیرین گرانقدر حوزه سلامت هستند ) و اعضای هیات مدیره عبارتند از: آقایان محمد خطیب زاده ، مصطفی امینیان ، محمد تقی بنائیان ، دکتر ابوالفضل فتاح ، دکتر محسن دارابیان و اینجانب بعنوان مدیر عامل . بازرسین موسسه : آقایان دکتر محمد عباسی و کمال الدین ناظمیان هستند. دبیر هیات مدیره و رابط با بیمارستان ولایت سرکار خانم حبیبه سلطانی (مددکار بیمارستان ولایت دامغان ) و آقای محمد تقی پاشایی مدیر مالی موسسه هستند.
لطفا بفرمایید مددجویان تحت پوشش این موسسه چه کسانی هستند
همانطور که گفته شد عمده فعالیت موسسه هدایت و استفاده از کمک های خیرین در راستای تامین و تجهیز فضاهای فیزیکی، تجهیزات سرمایه ای و ملزومات مصرفی و اقلام هتلینگ مورد نیاز بیمارستان و بیماران می باشد و لذا تمامی مراجعان بیمارستان به نحوی از خدمات و کمک های خیرین بهره مند می شوند که به عنوان موارد شاخص می توان از اقامتگاه پزشکان و همراهان بیماران تحت نام منوچهری دامغانی که توسط خیر محترم آقای حاج محمد علی ترابی احداث شده و به طور مستمر برای گروه های هدف در حال بهره برداری است، خریداری دستگاه های ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی، سنجش تراکم استخوان، تست ورزش توسط خیر گرانقدر مرحوم آقای میرزا احمد طباطبایی، تغییر کاربری و بازسازی و تجهیز بخش اندوسکوپی بیمارستان (خانواده مرحوم عبیری ) نام برد.
به علاوه تعداد کثیری از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ولایت (سرپایی و بستری ) از سایر تجهیزات سرمایه ای، دارو و ملزومات مصرفی و اقلام هتلینگ بهره بردند که در این حوزه به طور خاص می توان به کمک های خیرین در خصوص تامین دارو و ملزومات و اقلام حفاظتی بیماران و پرسنل بیمارستان در ایام اپیدمی بیماری کووید19 نام برد. همچنین موسسه در موارد متعددی هزینه های درمانی بیماران نیاز مند را نیز بعهده گرفته است.
خاطرات خود را با ما درمیان می گذارید؟
نکته شاخص در این بخش، خاطره خوش حضور و اعلام آمادگی و کمک های متعدد نوعدوستانه هموطنان و همشهریان در ایام شیوع بیماری کرونا است که ضمن تامین بخشی از نیازهای متعدد بیمارستان همواره انید بخش بوده و باعث ارتقاء روحیه و دلگرمی همکاران حوزه درمان در آن ایام سخت بود.
آشنایی حامیان با موسسه چگونه است؟
پس از تاسیس موسسه، مراتب با اطلاع رسانی عمومی در رسانه های سمعی و بصری (مجازی و مکتوب ) اعلام گردید. همچنین در جلسات متعدد استانی و شهرستان و برگزاری همایش رسالت های موسسه تبیین و نیاز های بیمارستان در حوزه ارائه خدمات درمانی منعکس و از خیرین محترم برای جذب هرگونه کمک و در هر سطحی استمداد شد و کماکان استمرار دارد .مضافا" کلیه افرادی که تمایل خود به کمک در این حوزه اعلام میدارند از جانب مدیریت و پرسنل بیمارستان و سایر افراد و نهادهای عمومی شهرستان به دفتر موسسه در بیمارستان ولایت هدایت می شوند.
چالش ها خدمت موسسه های خیریه سلامت محور
تامین نیازها و زیر ساخت های حوزه سلامت بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در این خصوص علیرغم تلاش های بعمل آمده و زیر ساخت های فراهم شده از جانب بخش دولتی و خیرین، عقب ماندگی های زیادی داریم که امیدواریم رفع آن ها در اولویت قرار گیرد. بزرگترین چالش موسسات خیریه حوزه سلامت، نیازها و درخواست های متعدد مراکز درمانی و بیماران و از طرفی هزینه های زیاد درمانی است که متناسب با ظرفیت های موجود نیست و لذا در موارد زیادی امکان تامین نیازها فراهم نیست.
چالش دیگر، موانع رعایت اولویت ها در موضوع هدایت کمک های خیرین است . لازم است در این خصوص حوزه های مختلف از جهت گیری های خاص پرهیز نموده و با صدای واحدی خیرین به سمت نیازهای با اولویت هدایت شوند. نکته دیگر نگاه عمومی به وظایف و تکالیف بخش دولتی در این حوزه است . لذا از طرفی بایستی در برنامه های کلان ، تخصیص منابع دولتی به این بخش ارتقاء یابد و از طرفی با اطلاع رسانی عمومی در خصوص محدودیت منابع ، جهت افزایش اعتماد عمومی اقدام شود . رعایت بیش از پیش عدالت در توزیع امکانات و منابع دولتی در سطح کشور ، استان و شهرستان به این اعتماد سازی کمک میکند .
تعامل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با موسسه های خیریه را چطوری ارزیابی می کنید
مواضع و تعامل دانشگاه با موسسه هایخیریه و خیرین در جلب اعتماد و افزایش انگیزه خیرین سلامت بسیار مهم است. تکریم خیرین موضوع مهمی است که توجه بیش از پیش به آن ضروری است و می تواند منجر به تشویق ورود بیشتر خیرین به بخش سلامت گردد. همراهی و همکاری دانشگاه در اموری نظیر اخذ مجوز ورود و خرید تجهیزات سرمایه ای و پروانه های ساخت فضاهای فیزیکی در تسهیل و تسریع فرایندها و افزایش رضایتمندی خیرین بسیار موثر است.
ارتقاء و شفاف سازی فرایند های بازگشت و هزینه کرد شفاف و به موقع مبالغی که از جانب خیرین به حساب مشارکتهای مردمی دانشگاه واریز می گردد (در محل خود و با توجه به نیات خیرین ) ضروری است. لازم است در امور و پروژهای بزرگ، وظایف و تعهدات طرفین تبیین و مکتوب و در قالب تفاهم نامه های شفاف منعقد گردد تا بستر مناسب برای اجرای موازین قانونی فراهم گردد. در مجموع در خصوص عملکرد دانشگاه در قبال موسسات خیریه، ضروری است مدیریت محترم ارشد دانشگاه تدابیر لازم برای استقرار ساز و کاری برای انسجام بیشتر بین بخش های مختلف دخیل در موضوع، اتخاذ فرمایند.
آدرس دفتر موسسه و راه های ارتباطی با موسسه را می فرمایید
دامغان، بیمارستان ولایت، اقامتگاه بیمارستانی منوچهری دامغانی، طبقه فوقانی، موسسه خیریه بیمارستان ولایت دامغان
خیرین محترم و بیماران نیازمند میتوانند همه روزه در ایام شنبه الی چهارشنبه به آدرس فوق و یا واحد مددکاری بیمارستان ولایت (خانم سلطانی) مراجعه نمایند .
از حسن توجه مدیران و کارشناسان محترم حوزه امور اجتماعی و مدیریت روابط عمومی دانشگاه سپاسگزارم.
مصاحبه کننده: حبیبه سلطانی مددکار بیمارستان ولایت دامغان
ویرایش و تدوین کننده: فاطمه شهاب الدین کارشناس روابط عمومی دانشگاه