توصیه های تغذیه ای در دوران واکسیناسیون کووید-19

توصیه های تغذیه ای در دوران واکسیناسیون کووید-19

 توصیه های تغذیه ای در دوران واکسیناسیون کووید-19

 روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان؛ 

نکات مهم تغذیه ای قبل و بعد از واکسیناسیون کووید-19

* زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید. زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشارخون شده و از حال بروید. برای جلوگیری از بروز این مشکلات لازم است صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف کنید؛ و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذایی سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های سبز تیره تازه مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی میل  نمائید.

* شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید. مصرف غذاهای ساده و سبک و هم چنین یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت کمک می کند.

* مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید-19بسیار مهم است. موادغذایی آب دار مانند میوه ها، سبزی ها، انواع سوپ وآبگوشت علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند.

* مصرف بیشتر غذاهای تازه وطبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند؛ زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می کند.

* اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضدالتهابی توصیه می شود.

* مصرف کافی سبزی ، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون همراه با وعده های غذایی و در میان وعده ها توصیه می شود.

* مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین های آن شامل انواع
حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت به ویژه گوشت سفید (مرغ، ماهی) که حاوی ریز مغذی هایی مانند روی و سلنیوم نیز هستند؛ با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

* ویتامین  Dتنها ویتامینی است که به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی شود و لازم است ماهیانه یک عدد مکمل 50هزارواحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف شود. البته مادران باردار باید روزانه 1000 واحد مکمل ویتامین  Dدریافت نمایند. سایر ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی تامین می شود و نیازی به استفاده از مکمل های ویتامینی ندارند.

قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

* فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین، به این دلیل که موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلاء به بیماری ها از جمله کووید-19 فراهم می کنند.

*روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی به این دلیل که ایجاد التهاب می کنند.

توصیه های تغذیه ای برای عوارض احتمالی پس از واکسیناسیون کووید-19

تب

در صورت بروز تب علاوه بر مصرف مایعات کافی، منابع غذایی ویتامین های گروه B  از جمله سبزی های برگ سبزو میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغزجات توصیه می شود.

درد و خستگی

در صورت بروز بدن درد و خستگی مصرف منابع غذایی امگا 3 مانند ماهی های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان وهم چنین منابع غذایی منیزیم نظیر سبزی های برگ سبز، تخمه کدو،غلات کامل، حبوبات، شکلات تلخ و کاکائو و ترکیبات حاوی کافئین مثل چای سیاه و سبز و قهوه توصیه می شود.

ضعف و بی حالی

در صورت بروز ضعف و بی حالی منابع غذایی حاوی ویتامین هایB1، B6 و B12 شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی حالی کمک می کند. هم چنین مصرف شربت عسل با کنترل قند خون در افراد دیابتیک و بیماران سرپایی به کنترل ضعف و بی حالی کمک می کند. افزودن دارچین، زنجبیل و سیاهدانه به غذاها نیز در این مورد توصیه می شود.

تهوع و استفراغ

در صورت بروز تهوع و استفراغ از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی یا نوشیدنی در زمان تهوع و استفراغ پرهیز کنید. پس از توقف استفراغ، می توانید کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب یا ژلاتین میل کنید. با گذشت 8ساعت از قطع استفراغ، می توانید مصرف غذاهای جامد را شروع کنید. غذا باید بی بو، کم چرب و کم فیبر باشد. تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهید و از مصرف غذاهای سنگین خودداری کنید؛ و غذاها را ترجیحا" سرد یا هم دما با حرارت اتاق مصرف کنید.

اسهال

در صورت بروز اسهال مصرف موز رسیده، سیب پخته، کمپوت سیب بدون شکر، برنج سفید، نان سفید تست و برشته، پوره سیب زمینی آب پز یا بخارپز و نرم شده، جوجه آب پز یا بخار پز، ماست پروبیوتیک، آب مرغ یا سوپ مرغ بدون چربی یا کم چرب و هم چنین مصرف مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی ناشی از اسهال توصیه می شود.

یبوست

در صورت بروز یبوست مصرف غلات کامل که سبوس فراوان دارند، حبوبات مانند عدس، انواع لوبیا و نخود، مغزجات نظیر گردو، بادام، پسته، فندق،...، میوه ها، دانه های گیاهی نظیر تخم شربتی و خاک شیر، انواع سبزی و خشکبار به ویژه آلو بخارا، برگه آلو و انجیر خیسانده با آب توصیه می شود.

بی اشتهایی

در صورت بروز بی اشتهایی میوه ها و سبزی ها با تاکید بر سیب به صورت پالوده، چای لیمو زنجبیل، اضافه کردن ادویه ها و گلپر به غذا، سمنو، جوانۀ گندم و جوانۀ نخود، شیر برنج با سیاه دانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته، مغزها و خشکبار و اضافه کردن آرد برنج به انواع سوپ یا غذا توصیه می شود.

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان

 

 

 

  • کد خبر : 32332
لینک کوتاه خبر :
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *