تدابیر طب ایرانی در ماه مبارک رمضان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، بنابر رای دانشمندان خردپیشه پزشکی پارسی، توجه به شش اصل بنیادین: نکویی آب و هوا - درست خوردن و درست آشامیدن - فعالیت بدنی و استراحت کافی - خواب و بیداری - حالات روحی خوب - حفظ مواد لازم و دفع مواد زائد برای دستیابی به تندرستی لازم و ضروریست. امروزه اهمیت پاک شدن بدن از فضولات و تنظیم تعادل میان جذب و دفع مواد در جهت تامین تندرستی نیز برکسی پوشیده نیست. پاکسازی بدن، یکی از برکات ماه مبارک رمضان به حساب میآید و به همین دلیل میبایست زمان کافی در اختیار بدن قرار دهیم تا امکان پاکسازی مهیا شود. به همین دلیل روزه گرفتن را باید سبک "نکوزیستن برای تندرست ماندن" دانست.
و روزه گرفتن برایتان خیر است اگر بدانید. (بقره 184)
توصیههای طب ایرانی در ماه مبارک رمضان:
* روزهداران میبایست از مصرف غذاهای پرچرب و شیرین در وعدههای سحر و افطار خودداری کنند؛ مصرف زیاد مواد قندی در وعده سحر موجب افزایش ترشح انسولین در میانه روز و افت قند میشود و نشانههایی چون ضعف، سرگیجه، خستگی، کاهش تمرکز، تعریق زیاد، سردرد، تپش قلب و غیره دارد. بنابراین پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و شیرین در وعده غذایی سحر و افطار، یک قاعده کلی است.
* مصرف کربوهیدراتهای پیچیده مانند ترکیباتی که حاوی نشاسته هستند، میتواند سطح قند خون را در حالت پایدار نگهدارد. با مصرف کربوهیدرات پیچیده، انرژی کافی برای روزهدار ایجاد میشود و میتوانند به انجام امور روزانه خود بپردازد. به منظور پیشگیری از یبوست توصیه میشود که از سبزی و زیتون در وعدههای سحر و افطار استفاده شود. استفاده از سبزی نه تنها منجر به تامین آب مورد نیاز بدن میشود، بلکه فیبر موجود در آن نیز مشکل یبوست را رفع میکند.
* مصرف برخی نوشیدنیها مانند «شربت خاکشیر»، «تخم شربتی» و «چای کمرنگ» به حفظ آب بدن کمک میکند اما شیرینی شربتها میبایست متعادل باشد. مصرف مواد قندی نه تنها سبب چاقی میشود بلکه سیستم ایمنی را تصعیف کرده و در نتیجه مخاطراتی برای افراد به همراه دارند.
* در روزهداری مخاط دستگاه گوارش انسان خشک میشود و معده تحمل هضم غذای سنگین را در زمان افطار ندارد روزهداران حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت از خوردن و آشامیدن اجتناب میکنند و با توجه به این شرایط، توصیه میشود که روزهداران روزه خود را با یک نوشیدنی گرم و ترجیحا کمی شیرین و یک غذای سبک و ساده و زود هضم آغاز کنند. مثلا: چای کمرنگ، شیر گرم، شربت عسل گرم، خرما یا انجیر یا کشمش با یک نوشیدنی گرم
* طبیعت دوغ سرد و تر است و اگر خیلی چرب ، پر نمک و گازدار نباشد میتواند به عنوان یک نوشیدنی مفید ضدتشنگی که منبع خوبی برای کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامینهای B12، B2، A است حدود نیم تا یک ساعت پس از غذا میل شود و برای جلوگیری از بروز اختلال در گوارش غذا، بیش از یک لیوان دوغ مصرف نشود و در لیوان دوغ یک قاشق مرباخوری پونه یا نعنا اضافه شود.
معاونت بهداشتی دانشگاه - طب ایرانی