روایت تلاش ماندگار در بخش سلامت استان سمنان
نگاهی به حوزه درمان دانشگاه در دولت سیزدهم
نگاهی به آمار بخش سلامت در استان سمنان و حتی کشور میتواند روایتگر تلاشهای ماندگار در این حوزه بوده و در عمل بیانگر رویکرد ارزشمند دولت سیزدهم به حوزه بهداشت و درمان باشد.
رویکرد دولت سیزدهم به حوزه بهداشت و درمان ارزشمند است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، در حوزه درمان نیز بررسی شاخصهای عملکردی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بیانگر همت والای فعالان این عرصه و خادمان سلامت جامعه در شهرستانهای تحت مدیریت این دانشگاه است.
مواردی همچون "اجرای دستورالعملهای اعطای تسهیلات به زوجین نابارور و بیماران خاص و صعبالعلاج و معرفی متقاضیان به بانکهای عامل و انعکاس مشکلات اخذ تسهیلات به وزارت متبوع"، "راهاندازی جراحی مغز و اعصاب دامغان"، "راهاندازی درمانگاه عمومی مهدیشهر"، "بررسی 117 شکایات ثبتشده در سامانههای شکایات مردمی وزارت متبوع (شماره تلفنی 190)، سامد و شکایات حضوری و سرپایی مراجعین و پاسخگویی به 97 درصد موارد مطروحه"، "اجرای برنامه انگیزشی جهت ماندگاری متخصصین در شهرستانهای تابعه ازجمله پرداخت 40 درصد کارانه عملکردی، کاهش زمان صدور مجوز مطب، پرداخت 100 میلیون تومان ودیعه مسکن"، "تأمین بخشی از هزینههای تشخیصی درمانی بیماران خاص و صعبالعلاج از محل اعتبارات صندوق بیماران خاص و صعبالعلاج"، "کاهش کسورت بیمارستانی به میزان 2 درصد"، "تجهیز بخش سوختگی با 39 تخت و 40 تخت ویژه در بیمارستانهای تابعه"، "اخذ مجوز بیمارستان 96 تختخوابی دامغان"، "توسعه 60 تخت بیمارستان امیرالمؤمنین (ع)"، "تجهیز و راهاندازی بیمارستان رضایی دامغان"، "تجهیز و راهاندازی اورژانس، سوانح سوختگی و سرطان بیمارستان کوثر" و "افزایش هشت تخت به تختهای دیالیز در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان از جمله این اقدامات بوده است. از دیگر فعالیتهای انجامشده در حوزه درمان شهرستانهای تحت مدیریت این دانشگاه میتوان به "تجهیز بخش تصویربرداری بیمارستانهای کوثر و معتمدی با CT اسکن 16 اسلایس"، "راهاندازی CT آنژیوگرافی 128 اسلایس در بیمارستان کوثر سمنان"، "اجرای فاز اول توسعه بخش آنژیوگرافی بیمارستان کوثر"، "تجهیز و راهاندازی بیمارستان جدید 15 خرداد مهدیشهر "، "تجهیز و راهاندازی بخش آندوسکوپی جدید، برنکوسکوپی و خدمات آندوسونوگرافی در بیمارستان کوثر و بخش آندوسکوپی جدید در بیمارستان ولایت دامغان"، "راهاندازی کلینیک دیابت در شهرستانهای دامغان، گرمسار و کلینیک شماره 2 سمنان"، "اخذ مجوز گردشگری سلامت برای دو مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر و امیرالمؤمنین (ع)" و البته " ثبت موسسه خیریه در دو بیمارستان ولایت دامغان و کوثر سمنان و فعالیت مؤثر هر دو مرکز در زمینه جذب حمایتهای خیرین" اشاره کرد.
در حوزه پرستاری نیز دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در دو سال گذشته موفق به "راهاندازی سامانه گزارش خطای پزشکی"، "راهاندازی تیم RRT یا تیم واکنش سریع"، "راهاندازی واحد پرستار پیگیر"، "راهاندازی واحد زخم " و "اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری " شده و همچنین "اطلاعرسانی عموم مردم در پیشگیری و درمان سکتههای مغزی "، "اطلاعرسانی عموم مردم در پیشگیری و درمان سکتههای قلبی " و "اجرای برنامه تریاژ الکترونیک در همه بیمارستانها " از دیگر اقدامات این دانشگاه در حوزه پرستاری در این مدت بوده است.
مجموعه این اقدامات ارزشمند باعث شده است که امروز نسبت تخت بیمارستانی فعال به جمعیت در شهرستانهای تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به 2 و سرانه نیروی انسانی به تخت فعال به 3.1 برسد. همچنین نسبت سزارین به مجموع زایمان دانشگاهی در این شهرستانها که در سال 1400 بیش از 50 درصد از مجموع زایمانها در مراکز بیمارستانهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان را تشکیل میداد، امسال به 46.4 درصد کاهشیافته است.
تعداد مطبهای فعال در کلینیکهای ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در 6 شهرستان تحت مدیریت این دانشگاه 279 مورد بوده و تعداد پزشک متخصص آزاد و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در منطقه تحت پوشش این دانشگاه از 53.7 نفر در سال 1400 به 55.1 نفر در سال جاری به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت رسیده است.
این آمار درباره پزشکان عمومی در سال 1400 تعداد 64.3 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده که امسال به 66.2 نفر به ازای این تعداد جمعیت رسیده است. هماکنون متوسط درصد اشغال تخت در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان 55.7 درصد و متوسط مدت اقامت بیماران در این بیمارستانها نیز 3.1 روز است.