کارگاه آموزشی و جلسه هماهنگی اجرای برنامه ملی خودمراقبتی سازمانی و برنامه پیامگزاران سلامت در سازمانهای غیردولتی، کارخانهها، شرکتها و معادن شهرستان دامغان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان؛ کارگاه آموزشی و جلسه هماهنگی اجرای برنامه ملی خودمراقبتی سازمانی و برنامه پیامگزاران سلامت سازمانی با هدف ارتقای سلامت محیط کار با حضور نماینده های سازمانهای غیردولتی، کارخانهها، شرکتها و معادن شهرستان دامغان در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان دامغان برگزار شد.
در ابتدای جلسه صرفی کارشناس آموزش سلامت با اشاره به ماه خودمراقبتی (سوم تیر ماه تا سوم مرداد ماه ۱۴۰۴) عنوان کرد: خود مراقبتی، یک مسئولیت اجتماعی است و هفته ملی بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان، فرصتی مناسب برای جلب توجه سازمانهای مختلف به اهمیت افزایش آگاهی، پیشگیری و کنترل این بیماریهاست. این هفته، نقش مؤثری در ارتقای هماهنگیهای بینبخشی برای آموزش عمومی در خصوص بیماریهای زئونوز ایفا میکند.
در ادامه این جلسه، محمدتقی مطهرینژاد کارشناس واحد مبارزه با بیماریهای واگیر شبکه مطالبی در خصوص راههای انتقال، پیشگیری، درمان و عوارض بیماریهای سالک، تب مالت (بیماری هزار چهره)، هاری و تب خونریزیدهنده کریمه کنگو ارائه نمود.
وی در ادامه سخنان خود به نقش خوددرمانی نادرست و تشخیص دیرهنگام در افزایش عوارض بیماریها، تشابه علائم تب مالت با سایر بیماریها و چالشهای تشخیصی آن، خطرات ناشی از حضور سگهای ولگرد و افزایش احتمال ابتلا به بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، گروههای در معرض خطر بیماریهای زئونوز و لزوم آگاهسازی بیشتر در محیطهای کاری اشاره کرد.
در پایان جلسه، حاضران به بیان دغدغهها و سؤالات خود پرداختند و از جمله مهمترین مسائل مطرحشده، افزایش تعداد سگهای ولگرد در شهرک صنعتی دامغان و پیامدهای بهداشتی ناشی از آن بود که با پاسخهای کارشناسان حاضر در جلسه همراه شد.
به منظور افزایش آگاهی شرکتکنندگان، تعداد ۲۵ بسته آموزشی شامل پمفلتهایی درباره بیماریهای هاری، آنفلوانزا، تب مالت، تب خونریزیدهنده کریمه کنگو، شپش، آنفلوانزای خوکی، سالک و روشهای پیشگیری از آن، همچنین پوسترهایی در زمینه آنفلوانزا و سالک بین شرکتکنندگان توزیع شد.