جلسه پدافند غیر عامل با موضوع مقابله با پشه آئدس و تب دنگی در شهرستان دامغان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، جلسه پدافند غیرعامل شهرستان دامغان با حضور مهدی بندرآبادی فرماندار شهرستان دامغان، دکتر تقوی مدیر شبکه بهداشت و درمان دامغان و با حضور دیگر اعضای کارگروه، در خصوص اقدامات انجام شده در مقابله با پشه آئدس و تب دنگی در شهرستان دامغان در سالن شهید سلیمانی فرمانداری برگزار گردید.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان ضمن ارائه مستندات و فعالیت های برنامه مدیریت بیماری های منتقله توسط ناقلین سال 1402 و سه ماهه اول 1403توسط شبکه بهداشت و درمان دامغان، برنامه ریزی لازم به منظور اجرای دقیق و کامل تر برنامه مدیریت بیماریهای منتقله توسط پشه آئدس را تبیین نمود.
دکتر سید حسن تقوی گفت: ضمن ارسال " بروشور آموزشی بیماری تب دنگ" و همچنین مطالبی در خصوص " آنچه باید پیرامون بیماری های منتقله توسط ناقل مهاجم آئدس بدانیم" به اداره ها مرتبط جهت اطلاع رسانی به کارکنان و جامعه مخاطب، آموزش برای تمامی گروه های هدف (پرسنل ایستگاه های راه آهن، پایانه های مسافربری، پاکبانان، کارگران کارخانجات، صنوف و شرکت ها، کارگران شهرداری، محل های بازیافت و تفکیک پسماند، متصدیان و کارگران دامداری، مرغداری، رابطان و سفیران سلامت و...) توسط کارشناسان شبکه بهداشت و درمان انجام گرفته و این امر استمرار دارد.
وی افزود: مراقبت حشره شناسی در همه کانون های مشخص شده به طور منظم هر 15 روز یکبار و در تمام طول فعالیت پشه ها (اوویتراپ گذاری) انجام و نمونه گیری منظم و مستمر به منظور تشخیص، تکمیل فرم استاندارد و تحویل آن به همراه نمونه های ارسالی در دستور کار قرار دارد.
دکتر تقوی بیان داشت: مکاتبات لازم با فرمانداری و ادارات مرتبط در خصوص طرح موضوع، اقدامات کنترلی و مراقبتی، حذف زیستگاه های پشه آئدس، مراقبت و اطلاع رسانی بیماری های منتقله از پشه آئدس، آموزش جامعه انجام و صورتجلسه کمیته مدیریت برنامه بیـماری های منتقله توسط پـشه آئدس ارسال گردیده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دامغان ضمن تأکید بر انجام بهسازی محیط طبق دستورعمل های ابلاغی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توصیه های پیشگیرانه لازم پیرامون ممانعت از دپوی لاستیک های فرسوده و قوطی های حلبی در مراکز ضایعات، ممانعت از دپوی نخاله های ساختمانی در سطح شهر و روستا، ممانعت از دپوی لاستیک های نو و مستمعمل در فضای باز، جمع آوری، تفکیک و حمل و دفن پسماندها با رعایت نکات بهداشتی را مطرح نمود.