جلسه شورای پیام گزار سلامت استان سمنان زیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، جلسه شورای پیام گزار سلامت استان ذیل کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سازمان فنی و حرفه ای استان سمنان برگزار شد.
در این جلسه که با حضور زهرا رضا کاظمی کارشناس مسئول آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی، دکتر محمد ناصر رهبر مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، آذر نظامی کارشناس جوانی جمعیت و جمعی از پیام گزاران سلامت دستگاه های اجرایی برگزار شد، پس از بیان اهداف برگزاری جلسه و تشکر از سازمان فنی و حرفه ای استان در میزبانی جلسه شورای پیام گزار توسط رضا کاظمی، به عنوان اولین دستور کار به موضوع سند ملی بیماری های غیر واگیر پرداخته شد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه به طور کامل به اهمیت اجرای سند ملی بیماری های غیرواگیر اشاره نمود: بیماریهای غیرواگیر، علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جهان هستند به طوری که بخش قابل مالحظه ای از بار جهانی بیماریها را به خود اختصاص میدهند. چهار بیماری عمده غیرواگیر شامل بیماری های قلبی ـ عروقی، سرطان ها، بیماریهای مزمن ریوی و دیابت به طور مســتقیم به چهار عامل خطر اصلی قابل پیشگیری شامل تغذیه نامناسب، نبود فعالیت بدنی مناسب، مصرف دخانیات و مصرف الکل وابسته هستند.
دکتر محمدناصر رهبر ادامه داد: تغییر شیوه زندگی سبب شده است تعداد مبتلایان به فشار خون و چربی و قند خون بالا در جامعه افزایش یابد و این خود، زنگ خطری اســت برای افزایش مرگ ومیر و ناتوانیه ای ناشی از بیماریهای غیرواگیر که درحال حاضر گریبانگیر کشورهای در حال توسعه و ایران شده است.همچنین در ادامه به وظایف دستگاه ها در اجرای این سند ملی نیز پرداخته شد.
نظامی کارشناس جوانی جمعیت به اهمیت برنامه جوانی جمعیت و فرزندآوری، قوانین جوانی جمعیت و همچنین وظایف دستگاه های مختلف در راستای اجرای این قوانین اشاره نمود و همچنین بر لزوم همکاری و هماهنگی های بین بخشی به منظور هم افزایی و بهره برداری از همه ظرفیت ها برای پیشبرد برنامه های جوانی جمعیت تاکید کرد و خواستار مشارکت و همراهی فعال و موثر پیام گزاران سلامت در این برنامه شد.