بازدید میدانی تیم سلامت شبکه بهداشت و درمان دامغان از مناطق عشایری در چارچوب برنامه بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایر
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، در راستای اجرای برنامه ملی بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایر، تیمی متشکل از کارشناسان واحدهای بهبود تغذیه، مبارزه با بیماریها، سلامت خانواده، بهداشت حرفهای و روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دامغان به همراه بهورز مرکز خدمات جامع سلامت کلاته رودبار از مناطق عشایری منطقه بقنه بازدید بهعمل آوردند.
در این بازدید، دکتر اکبریان مسئول واحد بهبود تغذیه شهرستان دامغان آموزشهایی پیرامون نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماریهایی نظیر دیابت ارائه نمود و بر اهمیت کاشت و مصرف سبزیجات تازه در سبد غذایی خانوارهای عشایری تأکید کرد.
همچنین نمونههایی از نمک مصرفی خانوارها از نظر میزان یُد مورد سنجش قرار گرفت و آموزشهایی درباره نحوه صحیح نگهداری و مصرف نمک یددار تصفیهشده ارائه شد.
دربانی کارشناس واحد مبارزه با بیماریها ضمن ارائه مطالب آموزشی در خصوص بیماری تب مالت، بر اهمیت جوشاندن شیر خام و مصرف فرآوردههای لبنی پاستوریزه تأکید کرد و در ادامه، روشنایی بهورز مرکز خدمات جامع سلامت کلاته رودبار از اتباع حاضر در منطقه نمونهگیری مالاریا انجام داد و آموزشهایی درباره بیماریهای سالک، تب خونریزیدهنده کریمه کنگو (CCHF) و هاری به جامعه هدف ارائه کرد.
در این بازدید، همچنین فشار خون افراد حاضر توسط تیم سلامت کنترل شد و درمان علامتی ساده برای مراجعان انجام شد.
برنامه فوق با هدف ارتقای شاخصهای تغذیهای، بهداشتی و آموزشی جامعه عشایری، افزایش آگاهی نسبت به بیماریهای واگیر و غیرواگیر و ارتقاء سطح سلامت عمومی در منطقه برگزار و با استقبال مطلوب عشایر زحمتکش منطقه مواجه شد.