اجرای اولین مرحله طرح مبارزه با مخزن سالک (جونده کشی) در شهرستان دامغان در سال 99
به همت شبکه بهداشت و درمان دامغان اولین مرحله طرح مبارزه با مخزن سالک در شهرستان دامغان در سال 99 آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان؛ دکتر پورمحمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان، با اعلام این خبر عنوان داشت؛ بیماری سالک تاکنون در بیش از 17 استان و بالغ بر 88 شهرستان کشور مشاهده شده و متاسفانه در شهرستان دامغان نیز این بیماری به صورت بومی می باشد. شبکه بهداشت و درمان با تدوين و ارسال برنامه جامع عملياتي در خصوص سالك در دي ماه 98، با پیگیری های مستمر و مجدانه در سنوات گذشته و همچنین در سال جاری در راستای تامین تجهیزات، دارو و روشهای پیشگیری و کنترل بیماری از جمله مبارزه با مخزن و ناقل سالک نهایت تلاش خود را نموده است. وی یکی از این اقدامات را طرح مبارزه با جوندگان دانست که تا شعاع حداقل 500 متری حاشیه شهر و اطراف روستاهای مورد نظر از اواسط خرداد ماه و به مدت 15 روز با نظارت مستقیم کارشناسان واحد بیماری ها، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی این شبکه، شروع شده است.
در ادامه دکتر پورمحمدی به بیان دیگر اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با سالک در شهرستان پرداخت، اهم این اقدامات شامل:
- ارسال نقشه اپيدميولوژيك بيماري سالك توسط اين شبكه به منظور برنامه ريزي دقيق تر و انجام عمليات منسجم تر و درخواست تدوين و ارسال برنامه عملياتي كنترل بيماري سالك توسط اعضا كارگروه تخصصي سالك شهرستان
- درخواست تخصيص اعتبار به شبكه بهداشت دامغان بابت اجراي برنامه هاي آموزشي، كنترلي و پيشگيرانه
- تهيه و توزيع مطالب و كليپ هاي آموزشي در خصوص بيماري سالك و ارسال در فضاي مجازي، كانال ها و شبكه هاي محلي براي پرسنل زير مجموعه، عموم مردم و همچنين دهياران، هماهنگي با اداره آموزش و پرورش در خصوص ارسال كليپ هاي آموزشي بيماري سالك، به منظور انتشار در شبكه مجازي شاد، رایزنی در خصوص استفاده موثرتر از صدا و سيماي استان جهت ارتقاي دانش عمومي جامعه در مورد بيماري سالك و پيشگيري از آن
- برگزاری جلسات كميته هماهنگي سالك با واحدهاي داخلي شبكه بهداشت و درمان و جلسات شهرستانی
- هماهنگی با فرمانداري شهرستان و پیگیری در خصوص اجراي برنامه هاي كنترل مخزن و ناقل سالك طبق جدول برنامه ريزي ارسال شده توسط دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري سمنان، تعيين و تبيين سهم و نقش اعضاء در راستاي برنامه هاي اجرايي كنترل سالك
- برگزاري جلسات شوراي بهداشتي در واحدهاي بهداشتي تابعه با حضور پزشك (مسئول مركز)، نيروهاي بهداشتي، دهيار، معتمدين و شوراي روستا و طرح مشكلات بهداشتي و اقدامات كنترلي بيماري سالك
- آموزش چهره به چهره با مراجعه مستقيم به درب منازل افراد در كليه واحدهاي تحت پوشش روستايي به همراه تحويل يك برگ پمفلت آموزشي به سرپرست خانوار و آموزش كليه مراجعين به واحدهاي بهداشتي، بازديد و نظارت بر اقدامات انجام شده
- تهيه 7000 برگ پمفلت آموزشي و 80 عدد بنر و توزيع در سطح خانه هاي بهداشت و مراكز خدمات جامع سلامت
- ابلاغ دستورالعمل ايمن سازي منازل، اماكن مذهبي و مساجد در برابر بيماري سالك و ارسال آن به دهياري ها و شوراهاي اسلامي روستا
- مكاتبه با بخشداري ها و پيگيري در خصوص اجراي برنامه هاي كنترل مخزن و ناقل سالك و نظارت بر فعاليت كليه دهياران و ادارت مرتبط زير مجموعه و درخواست ارسال برنامه كاري به این شبكه جهت نظارت بر كميت و كيفيت اجراي برنامه ها تا در صورت لزوم مداخلات مربوطه انجام شود.
- آغشته سازي پشه بندها به سم در مناطق آلوده، تهيه و ارسال 300 عدد اسپري دافع حشرات مخصوص البسه، پارچه و رختخواب
- برنامه ریزی در خصوص شناسايي و درمان به موقع بيماران مبتلا به سالك [بيماريابي فعال]
- مكاتبه با بخشداري ها و پيگيري در خصوص تحويل سموم تهيه شده توسط اين شبكه جهت سمپاشي اماكن عمومي در روستاهاي آلوده به منظور مبارزه با ناقل بيماري سالك
- نشست مشترك با فرماندهي سپاه دامغان و بحث و تبادل نظر در مورد استفاده از پتانسيل بسيج در امر لانه كوبي و ساير اقدامات كنترلي
- پيگيري جهت برآورد و تامين لوازم آزمايشگاهي و دارویی مورد نياز به منظور انجام رايگان خدمات تشخيصي و درمانی سالك ، پيگيري در خصوص تجهيز مراكز درمان سالك شهرستان دامغان و ارائه خدمات رايگان به منظور درمان بيماران با استفاده از آخرين روشهاي درماني (كرايوتراپي و تزريق موضعي) در مركز قمربني هاشم. و...
در پایان دکتر پورمحمدی ضمن اشاره به لزوم همکاری مناسب نهادها و دستگاه های مرتبط در شهرستان گفت: کاهش تعداد موارد بیماری سالک در شهرستان به تنهایی توسط شبکه بهداشت و درمان امکان پذیر نمی باشد. لذا سایر ادارات و نهادهای مرتبط به خصوص شهرداری ها، دهیاری ها، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و... باید طبق جدول برنامه ريزي ارسال شده توسط دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري سمنان برای ادارات و نهاد های عضو در کارگروه مبارزه با سالک شهرستان همگام با این شبکه، فعالیت های خود را در موعد مقرر انجام داده تا ان شاءالله شاهد اقدامات موثرتری در جهت کاهش موارد بیماری در سال جاری باشیم.