تاريخچه و اهداف
تاريخچه:
اصل مشورت با آگاهان و استفاده از نظرات ايشان و همچنين حفظ کرامت و احترام به آنها و مشارکت در عقول ديگران از اصول اساسي مديريت و مورد تاکيد در اسلام است، بر اين اساس در هر مؤسسه و سازماني همواره مي توان بر انجام اموربه راه حل هايي بهتر و مؤثرتر از آنچه در حال انجام است دست يافت.
اهمیت و ضرورت توجه به نظامهای مدیریتی توسعه منابع انسانی از جایگاه ویژهای برخوردار است. نظام پیشنهادات به عنوان یک نظام مطلوب و کارآمد، محيطي را در سازمان بوجود ميآورد که کارکنان، مشتريان و کليه افرادي که با سازمان در ارتباط هستند از عاليترين رده سازماني تا پايين ترين سطح آن، نظرات، ايدهها و پيشنهادهاي خود را در زمينه حل مشکلات و نارسايي ها و ايجاد بهبود مستمر در فعاليتهاي سازمان ارائه نمايند.
این موضوع در ماده۲۰ قانونمدیریت خدمات کشوری و بخشنامه شماره 13472/93/200 مورخ 7/10/93 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهورمبنی بر استقرار مدلهای مدیریتی پشتیبان تصریح شده است.
ژاپن اولين کشوري بود که نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات را در سال 1721 و به گونه اي استراتژيک و بنياني مطرح و پياده نمود و در ساير کشورها نيز به سرعت توسعه يافت. نظام ياد شده در ايران نيز از سال هاي ابتدايي دهه 1370 در بخش صنعت و برخي بخش هاي ديگر به کار گرفته شد.
........................................................................................................
در راستای اجرای سیاست دولت برای گسترش دامنه مشارکت مردم و پرسنل ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر آن است تا در قالب استقرار نظام پیشنهادات، یک نظام همفکری و هماندیشی و زمینه بهرهگیری از خلاقیتهای کلیه اعضای سازمان را بوجود آورد.
اهداف استقرار نظام پيشنهادات:
-
تلاش براي جلب مشارکت کارکنان در فرايند تصميم گيري ها
-
تقويت فرهنگ به اشتراک گذاشتن ايده ها
-
پديد آوردن فضاي مناسب براي شکوفا کردن و بهره گرفتن از انديشه و تجارب کارکنان و افزايش ميزان تعلق و دلبستگي آنان به محيط کار
-
فراهم آوردن فضاي آزاد و سالم براي طرح و نقد انديشه و وسعت دادن به ميزان آگاهي ها و توانايي هاي کارکنان از راه دريافت نظرات، پيشنهادها و ارزشیابي و نقد آنان
-
ايجاد انگيزه هاي معنوي و مادي براي برانگيختن و به کار گرفتن توان بالاي انديشيدن و پديد آوردن راه کارهاي سازنده از سوي کارکنان
-
فراهم آوردن زمينه مشارکت مردم در پيشبرد اهداف بخش سلامت و آموزش پزشکي
-
کاهش هزينه هاي جاري، بهبود روندهاي عملياتي و افزايش بهره وري
محورهای قابل پیشنهاد:
الف) زمينه و موضوعات قابل پيشنهاد
1. بهبود كيفيت ارائه خدمات در زمينههاي بهداشتي، درماني، آموزشي، پژوهشي، پشتيباني، دارويي، فرهنگي، دانشجويي و...
2. بهبود اجرای وظایف و ماموریت های دانشگاه و واحدهای تابعه
3. ارتقاء بهره وری، استفاده بهینه از منابع و صرفهجويي در هزینهها و کاهش هزینههای سربار
4. بهبود فرایندها و ساختارهای اداری و سرعت بخشیدن به عملیات و خدمات ارائه شده
5. پيشگيري از کارهای موازي، دوبارهكاري و كاهش مراجعات پي درپي ارباب رجوع
6. ابداع روش هاي بدیع براي افزايش رضايت و خشنودي ارباب رجوع
7. دلپذيرتر كردن محيط كار و بسط روابط انساني مطلوب در ميان كاركنان
8. جلب حمايت و پشتيباني کارکنان و مردم براي ارائه خدمات و فعاليت های بهتر
9. بهبود ارتباطات با وزارتخانه و ديگر نهادها و سازمانهاي اجرايي عمومي و خصوصيکشوری، استانی و شهرستانی
10. ارتقاء دانش و سلامت کارکنان
ب) پيشنهادهاي غيرقابل تایید در کمیته عبارتند از:
1. پيشنهادهاي تكراري كه قبلا عینا یا با محتوای کاملا مشابه توسط دیگران ارائه شده است.
2. پیشنهادهایی که تنها به ذکر مشکل پرداخته و توضیحی راهگشا و راهحلی همراه ندارد.
3. پيشنهادهايي كه در زمان دريافت جزو سیاستهای دانشگاه و در دستور كار وزارتخانه باشد.
4. پيشنهادهايي كه هم اکنون و با امكانات موجود اجراي آنها عملي نيست.
5. شكايت ها و انتقادهای شخصي، اداري و سازماني
ج) شرایط عمومی پذیرش پیشنهاد:
به طور کلی شرایط عمومی پذیرش پیشنهادات عبارتند از:
1. پیشنهاد جدید بوده و جزو فعالیتهای در حال انجام دانشگاه و وزارتخانه نباشد.
2. پیشنهاد باید توجیه فنی، اقتصادی، کاربردی و کیفی داشته باشد.
3. پیشنهاد در قالب قرارداد یا پروژه تحقیقاتی قبلا اجرا یا تصویب نشده باشد.
|