انجام زایمان بدون درد در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین (ع)

انجام زایمان بدون درد در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین (ع)

 انجام زایمان بدون درد در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین (ع)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان؛ زایمان بدون درد در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین(ع) سمنان انجام می شود.

دکتر بیگدلی متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه بیمارستان امیرالمومنین(ع) در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه بیان کرد: از آنجا که تجربه زایمان طبیعی برای تمام مادران یک تجربه لذت بخش و دوست داشتنی است اما به دلیل درد زیاد این نوع زایمان مادران و ترس ناشی از آن خیلی از مادران این تجربه را از خود دریغ می کنند.

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه بیمارستان امیرالمومنین(ع) ادامه داد: در روش زایمان بدون درد میتوان با آموزش و افزایش آگاهی مادر زایمان را به سمتی هدایت کرد که خاطره ای خوش در ذهن مادر بماند. دو نوع روش در این نوع زایمان وجود دارد دارویی و غیر دارویی که غیردارویی شامل هیپنوتیزم، ماساژ درمانی، آب درمانی و دارویی به صورت استنشاقی و تزریقی‌ست که در حالت تزریقی به دو صورت اسپینال و اپیدورال انجام می شود.

دکتر بیگدلی گفت: در روش استنشاقی ترکیبی از گاز O2 و N2O که در فاز درد ماسک گاز جهت مادر گذاشته می شود و در زمان انقباض رحم با استنشاق این گاز، درد قابل تحمل می شود. این روش، روش گرانیست و در حال حاضر در دسترس نمی باشد و در روش تزریقی مادر در حالت نشسته قرار می گیرد و تزریق از ناحیه کمر انجام می شود. بسته به اینکه دارو در کدام لایه از کمر تزریق شود اسپینال یا اپیدورال نام گذاری می شود.

وی افزود: این روش ها عوارض و فواید خاص خود را دارند به طور مثال ارجحیت اسپینال به اپیدورال به دلیل سرعت بالا در ایجاد بی دردریست که طی 5 تا 10 دقیقه انجام می شود در حالی‌که در اپیدورال بی دردی در 20 تا 30 دقیفه پس از تزریق ایجاد می گردد. ارجحیت اپیدورال به اسپینال این است که علی رغم اینکه مادر درد را حس نمی کند می تواند همکاری خوبی در روند زایمان طبیعی داشته باشد. همچنین از لوله نازک پلاستیکی (کاتتر) می توان استفاده کرد که جهت کنترل دردهای پس از زایمان نیز مناسب است.

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه تصریح نمود: تعداد زایمان های بی درد که به سزارین ختم می شود مانند حالت طبیعی است و آمار ها نشان می دهد که هیچ تاثیری در تعداد سزارین نداشته و بدیهی است این بی حسی ها برای سزارین نیز قابل استفاده می باشد.

وی با تاکید بر این‌که تزریق در کمر باعث کمر درد نمی شود، گفت: تزریق کمر هیچ ارتباطی با کمر دردهای پس از زایمان ندارد و زایمان با هر روشی انجام شود به دلیل ضعیف بودن عضلات اطراف ستون فقرات، شیوه زندگی بی تحرک، وضعیت آناتومی مادر که همان فشار بزرگی شکم و رحم بر عضلات کمر می باشد منجر به ایجاد دردهای کمر می شود.

دکتر بیگدلی سردرد را بدیهی ترین عارضه زایمان بی درد در 24 ساعت اول بیان کرد و ادامه داد: سردرد تا چند ساعت ممکن است ادامه دار باشد که جهت پیشگیری توصیه می شود مادر تا 24 ساعت سرش را بلند نکند و مصرف مایعات زیاد و مواد حاوی کافئین مثل قهوه و استامینوفن ساده نیز توصیه می شود. 

وی افت فشار، تهوع، استفراغ، تنگی تنفس را عوارض گذرا زایمان بدون درد عنوان و بیان کرد: در نهایت هدف از انجام زایمان بی درد این است که مادر بتواند زایمان طبیعی را با خاطره خوب و بدون درد تجربه کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • کد خبر : 29165
لینک کوتاه خبر :

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *