صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان
چاقی یا سلامت، انتخاب با شماست.

 چاقی و اضافه وزن یکی از مهمترین علل و عوامل ابتلاء به بیماری های غیر واگیر نظیر بیمار ی های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، چربی خون بالا، فشارخون بالا و مرگ و میر ناشی از از این بیماری هاست.

معیار تشخیص چاقی چیست ؟ هر فرد با توجه به سن، جنس وقدی که دارد وزن ایده ال خاص خود را دارا می باشد. با محاسبه نمایه توده بدنی ومقایسه آن با مقادیر استاندارد می توان به اضافه وزن وچاقی پی برد . برای این کار وزن و قد اندازه گیری شده وسپس با تقسیم وزن فرد به کیلوگرم بر مجذور قد فرد به متر نمایه توده بدنی محاسبه می شود. توزیع چربی بدن نقش بسیار مهمی در خطرات چاقی دارد.قد*قد(متر)/وزن (کیلوگرم)  =BMI(نمایه توده بدنی)

جدول طبقه بندی افراد بزرگسال بر اساس نمایه توده بدن(BMI)

وضعیت وزن بدن

اندازه BMI

زیر وزن طبیعی (لاغر)

5/18>

وزن طبیعی

9/24-5/18

اضافه وزن

9/29-25

چاقی خفیف (درجه1)

9/34-30

چاقی متوسط (درجه2)

9/39-35

چاقی شدید (درجه3)

40≤

 

 

چاقی مرکزی در مقایسه با چاقی محیطی به مراتب خطرناک تر است به همین  دلیل شاخص دور کمر شاخص بسیار مهمی برای مشخص کردن خطرات بیماری های قلبی عروقی، پر فشاری خون و دیابت می باشد.            

توصیه ها وراهنمایی های مفید برای پیشگیری از اضافه وزن وچاقی:

1.      سعی کنید وعده های اصلی غذا (صبحانه، ناهار و شام) را حذف نکنید زیرا ناچار به ریزه خواری خواهید شد.

2.      برای میان وعده ها از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید.

3.      از مصرف انواع نوشابه های گاز دار، آب میوه های صنعتی  که دارای قند افزوده هستند ، غذاهای چرب سرخ شده ،شیرین وشور وتنقلات کم ارزش اجتناب کنید.

4.      غذا را آهسته و با آرامش بخورید. هر لقمه غذا را برای مدت طولانی بجوید.

5.      فقط در حالت نشسته و در یک مکان خاص غذا بخوریدوپس از اتمام غذا، سفره غذا را ترک کنید.

6.      غذا را در ظرف کوچکتری بکشید و قابلمه غذا را سر سفره نیاورید.

7.      غذا خوردن را هم زمان با سایر فعالیت ها مانند تماشای تلویزیون یا کتاب خواندن انجام ندهید.

8.      مواد غذایی ناسالم و مناسب مانند نوشابه، چیپس، پفک، سس مایونز ، شیرینی و ... را نخرید.

9.      مصرف فست فودها مانند: سوسیس، کالباس، پیتزا، سیب زمینی سرخ شده وانواع ساندویچ ها که در بیرون از خانه وبا موارد چرب ونامرغوب تهیه می شود را محدود کنید

10.از شیر و لبنیات کم چرب و یا بدون چربی استفاده کنید در مورد کودکان مصرف شیر ولبنیات بدون چربی توصیه نمی شود.

11.روزانه بیش از 2 ساعت از کامپیوتر ویا تلویزیون استفاده نکنید.

12.روزانه 30دقیقه فعالیت بدنی یا پیاده روی تند داشته باشید .

 

 

عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
16433536 : کل بازدید 4711 : بازدید امروز 0.32 : زمان بارگزاری صفحه 54569 : بازدید این صفحه 8 : بازدیدکنندگان آنلاين