صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان
"ورزش ، نسخه رایگان سلامت زنان "

به مناسبت هفته ملی سلامت زنان(30 - 24 مهرماه سال 96)

ورزش كردن يا داشتن زندگي پر تحرك منجر به بالارفتن میزان انرژی بدن ، کاهش استرس و اضطراب ، افزايش ظرفيت قلبي ريوي ،  قوي شدن استخوانها و عضلات، تناسب اندام، کاهش خطر فشار خون بالا، بيماري قلبي ، ديابت، سرطان، پوكي استخوان ، كمردرد، بيماري هاي روحي و رواني و افزایش خلاقيت و حافظه تان می شود. با وجود داشتن همه مزایای نامبرده همواره سوالات زیر مطرح است :

چرا ورزش نمی کنیم ؟

امروز چند دقیقه ورزش کردید ؟

آخرین باری که ورزش  کردید را به خاطر نمی آورید ؟

هر روز تصمیم می گیرید که از فردا شروع کنید و هیچ وقت " آن فردا " از راه نمی رسد؟

چه " بهانه" ای برای ورزش نکردن می تراشید؟

همه ما براي انجام ندادن ورزش يا فعاليت جسماني بهانه هايي داريم كه هر كدام از آنها هم براي خودشان يك راه حل دارند که در زیر به آنها اشاره شده است:

1-  من برای ورزش کردن وقت ندارم.

اگر مطابق همان برنامه ای که همیشه برای زندگیتان داشتید جلو بروید ، احتمالا هیچ وثت فرصت  ورزش کردن نخواهید داشت. بنابراین اولین قدم این است که دوباره فهرست کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید، مرور کنید . این کار را در طول یک هفته انجام داده و " 30 دقیقه های مرده " را پیدا کنید.

·  فعالیت بدنی را تبدیل به بخشی از کارهای روزمره کنید. به عنوان مثال در حال تماشای تلویزیون ورزش کنید. خودروی شخصی تان را کمی دورتر از محل کارتان پارک کنید، باقی راه را قدم بزنید، به جای گفت و گوی تلفنی با همکارتان، به اتاق شان بروید ، فاصله طبقات را با پله و نه با آسانسور ، طی کنید.

·  انواعی از فعالیت جسمانی را انتخاب کنید که به حداقل زمان و تجهیزات نیاز دارند مانند پیاده روی ، آهسته دویدن یا بالا رفتن از پله .

2 -  برای ورزش کردن نیاز به حضور شخص  دیگری دارم و نمی توانم به تنهایی ورزش کنم.

§  تصمیم تان را برای ورزش کردن با اعضای خانواده و دوستان تان در میان بگذارید و از آنها بخواهید از شما حمایت کنند.

§  دوستان تان را برای ورزش کردن دعوت کنید و فعالیتهای ورزشی گروهی تدارک ببینید.

§  با افرادی که اهل ورزش هستند دوست شوید.

3-  برای ورزش کردن انرژی کافی ندارم.

§  فعالیت ورزشی تان را برای زمانی برنامه ریزی کنید که انرژی بیشتری دارید ( مانند پیاده روی صبحگاهی تا محل کار ) .

§  به جای 30 دقیقه مداوم ، ورزش تان را به سه بازه زمانی 10 دقیقه ای تقسیم کنید و در سه زمان مختلف ( صبح ، عصر و شب) ورزش کنید.

§  ورزش کنید. شاید عجیب به نظر برسد ولی هر چه بیشتر ورزش کنید به مرور انرزژی شما هم بیشتر می شود.

 

4-  برای ورزش کردن انگیزه ندارم .

§  برنامه ورزشی تان را از قبل مشخص کنید و آن را روی یک تقویم بزرگ ، جایی که جلوی چشم باشد نصب کنید.

§  از یکی از دوستان یا همسایگان بخواهید همراه شما ورزش کند و هر روز قبل از تمام شدن ساعت ورزش ، برای روز بعد یا جلسه بعد قرار بگذارید و آن را در تقویم تان یادداشت کنید.

§  به یک گروه یا کلاس آموزشی بپیوندید و به صورت گروهی به فعالیت بدنی بپردازید.

5- میترسم موقع ورزش کردن آسیب ببینم .

§  شیوه صحیح گرم کردن و سرد کردن را قبل از شروع تمرین و پس از پایان جلسه یاد بگیرید تا احتمال آسیب دیدگی کاهش پیدا کند.

§  یاد بگیرید که چطور باید متناسب با سن ، مهارت بدنی ، وضعیت سلامتی و سطح تناسب اندامی که دارید ،ورزش کنید.

§  ورزش هایی را انتخاب کنید که ریسک کمتری برای شما داشته باشد و با شدت متوسط ورزش کنید.

6-  ورزش کردن بلد نیستم .

§  به جای تمرکز روی ورزش هایی که به مهارتهای خاص نیاز دارد ، سراغ انواعی از فعالیتهای ورزشی بروید که نیاز به مهارت خاصی ندارد از جمله پیاده روی.

§  برای آموزش مهارتهای جدید به صورت اصولی ، به کلاسها و گروههای ورزشی بپیوندید.

 

7-  برای ورزش کردن پول کافی ندارم.

·  ورزشهایی مانند پیاده روی ، نرم دویدن و ... نیاز به منابع مالی خاصی ندارد ، در هر شرایطی قابل انجام است و هزینه زیادی به خانواده شما تحمیل نمی کند.

·  برای ورزش کردن از منابعی که محل کار ، پار کها و ... در اختیارتان می گذارد ، استفاده کنید.

8- شرایط آب و هوایی محل زندگی ام طوری است که همیشه نمی توانم ورزش کنم.

§  برای ورزش کردن لازم نیست حتما از منزل بیرون بروید ، بلکه حرکتهایی را یاد بگیرید که در فضای خانه هم قابل انجام است. این ورزش ها لزوما به تجهزات خاصی مانند تردمیل هم نیاز ندارند.

عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
15432538 : کل بازدید 1817 : بازدید امروز 0.25 : زمان بارگزاری صفحه 49745 : بازدید این صفحه 5 : بازدیدکنندگان آنلاين