صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:الهام درزی حرفه کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه
هفته اول اسفند ماه هفته سلامت مردان

هفته اول اسفند ماه هفته سلامت مردان

  • ناباروری در مردان:
    زندگی جدید، زمانی شروع می شود که سلول تخمک زن توسطسلول اسپرم از مرد لقاح یابد. حدود 20 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی، باحرکت و قدرت کافی جهت شناور شدن به لوله فالوپ رحم، برای باردار شدن طبیعی موردنیاز است. احتمال وقوع بارداری در زوجهای جوان، به هنگام مقاربت جنسی طی دوران تخمکگذاری، یک پنجم در ماه می باشد. زمانی مشکلات بارداری در میان زوج ها مطرح می گرددکه بمدت یکسال این زوج سعی کرده و موفق به بارداری نشده باشند. می توان از طریقتکنولوژی های تولید مثلی در بیشتر موارد به این زوج ها کمک نمود.
    بر اساس آمارهای موجود ،حدود 40 % موارد ناباروری زوجین مربوط به مردان است. یک مرد سالم در هرنوبت انزال 120 تا 160 میلیون اسپرم خارج می کند که این تعداد در طول زندگی حدود400 میلیارد می رسد.شایع ترین علت ناباروری مردان ، عدم توانائی آنان در تولیدتعداد کافی اسپرم های سالم است. همچنین ممکن است مشکل در رساندن اسپرم به واژن زنباشد که مربوط به سیستم تناسلی مردان است.در این موارد ممکن است اختلال مربوط بهآلت تناسلی و بیضه ها باشد.همچنین ممکن است بیماری هائی باعث رساندن آسیب به سیستمتولید اسپرم در مردان شوند.
    موارد زیر می توانند در افزایش کیفیت و سلامت سیستمتولید مثلی در مردان موثر باشند:
    -
    کشیدن سیگار معمولاً سبب کاهش تعداد اسپرم وتحرک ضعیف می شود. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که زمانی که هم مرد و هم زن سیگارمی کشند, احتمال ناباروری تا ۶۴% بالا می رود.
    -
    فعالیت شدید بدنی، که می تواندتولید اسپرم را کاهش دهد.
    -
    کمبود ویتامینC سبب می شود که اسپرم ها به همبچسبند و این حالت سبب ۱۶% موارد ناباروری در مردان می شود.
    -
    سوء تغذیه و مصرفناکافی غذاهای ضروری سبب اختلال در تولید و کار اسپرم ها می شود.
    -
    بعضی از آنتیبیوتیک ها به طور موقت سبب کاهش تعداد و تحرک اسپرم ها در مردان می شوند.
    -
    فاصله گذاری در فعالیت جنسی ، سبب افزایش حجم و قدرت باروری می شود. ولی اگر وقفهزیادی در فعالیت جنسی ایجاد شود, سبب می شود که اسپرم ها تخلیه شده و پیر و نا توانو کم تحرک شوند.

سلامت اسکلتی در مردان:
سلامت مفصل و استخوان از عمومی ترین مشکلاتمردانی است که در گذشته دچار صدمات ورزشی شده اند و می تواند منجر به استئوآرتریتگردد.در افرادمسن ، بافت پیوندی مانند افراد جوانتر قادر به ترمیم خود نمی باشد،لذا استفاده از مکملهای غذایی جهت تحریک ترمیم بافت غضروفی و پیشگیری از تجزیهبافت مفصلی (در ارتباط با استئوآرتریت) مورد نیاز می باشد. حدود 12% از جمعیت مردمآمریکا (بیشتر از 16 میلیون آمریکایی) مبتلا به عارضه استئو آرتریت می باشند ودومین علت ناتوانی آنان در سنین بالاتر از 50 سال محسوب می شود.
همچنینی اوستئوپروزیس یا پوکی استخوان از مشکلات عمده در مردان می باشد که بویژه در سنین بالا

مطرح است.در این رابطه حدود یک ششم از آقایان، در دوران زندگی خود دچار شکستگی لگنمی شوند. میزان کافی املاح معدنی مانند کلسیم (حداقل روزانه 1000 میلی گرم)، منیزیم(روزانه 500 میلی گرم)، برومیوم و منگنز به همراه ویتامین هایK,D در حفظ سلامتاستخوان موثر است.

بیماری در سکوت شکل می‌گیرد و به تدریج و شاید هم ناگهان خود را به رخ می‌کشد. اما هر غیاب سلامتی در همان نطفه گرفتن با زمزمه هایی بر آنست ما را از خود مطلع کند ولی در غوغای زندگی سعی بر آن داریم این زمزمه را نشنویم و یا نادیده بگیریم. اگر به این نشنیدن ادامه دهیم ناگهان خود را با سنگینی آن رو در رو خواهیم یافت.

 

جسم در طول زندگی صبور و آرام کار خود را می کند و ما ترجیح می‌دهیم آنرا فراموش کنیم، در حالی که بزرگترین سرمایه ما در ادامه حیات همین جسم صامت است. تنها باید به یاد بیاوریم جسم ما با عادت هایش شناخته می‌شود و اگر روی این عادت ها تمرکز کنیم اولین نشانه بیماری خود را خیلی زود به رخ خواهد کشید.

 

در طول تحصیل همه ما از گرفتن نمره بیست لذت می‌بریم. اما برای گرفتن آن تلاش بزرگی را باید شکل می‌دادیم ولی برای گرفتن نمره بیست در سلامت تنها کمی دقت لازم زندگی است. اگر به بیست توصیه ذیل که حاصل سالها تجربه است توجه کنیم و هر توصیه را یک نمره بگیریم خیلی ساده با کیفیت زندگی خواهیم کرد.

1 –سالها با عادات گوارشی و ادراری خود کنار آمده‌ایم.
هر گاه این عادات مختل شود باید دریابیم بهترین راه مراجعه به پزشک و درمان پیش‌رس است. قبل از آنکه بیمار شوید با پیشگیری برای خود، سپر دفاع مستحکمی ایجاد کنید تا گرفتار بیماری خطرناک نشوید.

2 –رنگ ادرار نشانگر و نشانه گویایی از سلامت است، نباید نسبت به تغییر رنگ آن بی اعتنا باشیم، در کنار رنگ ادرار هر نشانه خونریزی یا قرمز شدن ادرار زنگ خطری است که باید شنید. سن و جنسیت افراد تفاوتی در اصل ماجرا ندارد.

3- تعجب نکنید هر پکی که به سیگار می‌زنید شانس سرطان پرستات را برای شکل‌گرفتن افزایش می‌دهید. مصرف سیگار کلید ورود به جمع آنهایی است که سرطان مثانه گرفته‌اند. بهتر نیست سیگار خود را خاموش کنید.

4- اگر برآنید رنج داشتن سنگ کلیه را تجربه نکنید به موقع و به قدر کافی آب بنوشید. خوردن خودسرانه کلسیم و ویتامین ها می‌تواند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد.

5- کلیه ناسالم بر فشار خون تاثیر منفی می‌گذارد و در مقابل فشار خون بالا کلیه را دچار آسیب می‌کند.

6- اگر دچار اشتباه شدید و با افراد آلوده به ویروس HIVو یا فرد مشکوک به بیماری ایدز تماس جنسی داشتید حتماً در مدت 6 هفته تا 12 هفته آزمایش HIVرا انجام دهید. تشخیص به موقع کیفیت درمان را متناسب‌تر می‌کند.

7- بروز ناتوانی جنسی مردان در سن بالا طبیعی است ولی با درمان خودسرانه این ناتوانی مشکلات به بار می‌آید. بهترین انتخاب، مراجعه به پزشک متخصص است.

8- اعتیاد، دشمن سلامتی جسمی و شکل گیری ناهنجاری‌های روانی، فرهنگی و اجتماعی است. فرد معتاد ، مسئول بسیاری از این ناهنجاری‌هاست.

9- "پرفشاری خون" قاتلی است که در سکوت دست به کشتار می‌زند. با آزمایش کامل ادرار، اندازه‌گیری الکترولیت ها و تست های هورمونی با درمان به موقع امکان عمل را از این قاتل بگیرید.

10- پنج عامل می‌تواند باعث سکته قلبی شود. برای رخ دادن یک سکته به همه پنج عامل نیازی نیست. مبتلا شدن به سه مورد کافی است. این پنج نام را فراموش نکنید: "تری گلیسیرید بالا"- "کلسترول بالا"-"فشار خون بالا"-"قند خون بالا"- "HDL" پائین و "LDL" بالا.

11- چهل سال به بالاها هر دو تا سه سال یکبار و مردان بالای پنجاه سال هر سال باید از نظر سرطان پروستات غربالگری شوند.

12- علائم ذیل می توانند نشانه بیماری پروستات و سرطان در این ناحیه باشند. این رفتارها را جدی بگیرید: تکرار ادرار، ضعف یا منقطع شدن جریان ادرار، باقی ماندن ادرار در مثانه، احساس درد یا سوزش در زمان تخلیه ادرار، درد دائمی کمر، لگن یا مفصل ران.

13- شغل شما ممکن است بیماری زا باشد. حتماً با پزشک متخصص طب کار مشورت کنید. اگر شغلی بر خود برگزیده‌اید که به ناچار با صنایع شیمیایی، رنگ، لاستیک، مواد نفتی، چرم و چاپ سروکار دارید بیشتر از بقیه در معرض سرطان مثانه هستید. پس بیشتر از بقیه با پزشک متخصص مشورت کنید.

14- استفاده از هورمون‌های آنابولیزان در صحنه رقابت ورزشی ممکن است منجر به ناباروری شود بدون آنکه در رقابت کمکی به شما کند.

15- ورزش در حفظ و تداوم سلامت بسیار مفید است، ورزش کردن را جز عادات زندگی خود سازید.
این نکته را هم فراموش نکنید با اولین علامت غیر طبیعی در جسم خود این فرصت را به پزشک خانوادگی خود بدهید شما را ویزیت کند. اقدام به موقع نصف درمان است.

16- نشانه‌های ذیل زنگ هشداری است که به شما خبر می‌دهد باید به پزشک مراجعه کنید: وجود خون در ادرار- فوریت در دفع ادرار –دفع مقادیر کم و مکرر ادرار- دفع دردناک ادرار- کاهش اشتها و وزن.

17- بزرگی پروستات اگر با علائم ذیل همراه باشد باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا از پیشرفت و بروز نارسایی کلیه جلوگیری شود: کاهش فشار و قطع و وصل شدن جریان ادرار- تاخیر در شروع ادرار- نیاز به تخلیه مکرر ادرار و احساس باقی ماندن ادرار در مثانه پس از ادرار کردن- تکرار ادرار در روز و شب –زور زدن هنگام ادرار کردن.

18- باید بدانید: بزرگی خوش خیم پروستات نشانه سرطان نیست ولی آمارها نشان می‌دهد این بزرگی می‌تواند همزمان با بدخیمی همراه شود. باید بدانید: اگر با کسانی که سابقه سرطان پروستات دارند فامیلی نسبی دارید خطر ابتلای شما به این بیماری بیشتر است.اگر این بزرگی خوش خیم را مشاهده کردید تحت معاینه پروستات و آزمایش PSAقرار گیرید تا مطمئن شوید مشکلی ندارید.

19- اگر خواهان طول عمر بیشتری هستید باید مراقب جسم خود باشید، مصرف دخانیات را کنار بگذارید، تغذیه مناسب را جدی بگیرید. از رفتارهای استرس‌زا پرهیز کنید و از همه مهم‌تر ورزش را فراموش نکنید.

20-اگر به دنبال راز سلامتی خود هستید این جمله را حفظ و عمل کنید: عدم استعمال دخانیات –حفظ وزن متعادل- ورزش روزانه- تغذیه سالم و متعادل- کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت، مراجعه منظم به پزشک، قرار گرفتن در غربالگری بزرگی پروستات و سرطان پروستات به خصوص اگر چهل و پنج سال بیشتر دارید، کاهش استرس با ارتباط فعال با دوستان و خویشاوندان، عادت مراجعه به روانپزشک در صورت بروز خشم و افسردگی…

 

بسیاری از خطرهای بهداشتی که سلامت مردان را تهدید می‌کند، قابل پیشگیری است.

  1. رژیم‌ غذایی سالمی را دنبال کنيد:رژیمی سرشار از میوه و سبزی و دارای غلات و حبوبات، فیبر و ماهی داشته باشيد. غذاهایی را انتخاب کنید که روغن هاي جامد نداشته و کم نمک باشد.
  2. فعالیت جسمی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. روزانه حداقل نیم ساعت ورزش و پیاده‌روی کنید.
  3. وزن‌تان را کنترل کنیدو اجازه ندهید اضافه‌وزن پیدا کنید و چاق شوید.
  4. ترک سیگارباعث کاهش ابتلا به سرطان های مثانه،مری،حنجره و گوارش مي شود.
  5. اگر سابقه خانوادگی کلسترول یا فشارخون بالا را دارید براي كنترل آن به توصیه‌های پزشکی توجه کنید.
  6. اگر سابقه خانوادگی دیابت دارید، برای كنترل آن به توصیه‌های پزشکی توجه کنید.
  7. سرعت مجازهنگام رانندگی یا موتورسواری را رعایت کنید.
  8. هرگز از مواد مخدر و الکل قبل از رانندگی استفاده نکنید.
  9. با خواب‌آلودگی یا خستگی رانندگی نکنید.
  10. در مواقع لزوم با پوشیدن کلاه ایمنی از سر خود، محافظت کنید تا دچار صدمات سر نشوید.
  11. از طریق یادگیری روش‌های مقابله با استرس(آرام سازی،پیاده روی ،یادداشت اتفاقات روزانه )به مقابله با استرس بپردازید.
  12. اگر فکر می‌کنید که دچار افسردگی هستید، حتما با یک روان‌پزشک مشورت کنید.
  13. با اتخاذ رفتارهای سالم جنسیاز ابتلا به بیماری ایدز و سایر بیماری های آمیزشی پیشگیری نمایید.
  14. از مواجهه با عوامل سرطان‌زا مثل رادون، آزبست و آلودگی هوا بپرهیزیدو اگر در محیط‌هایی کار می‌کنید كه عوامل خطرناک در آن وجود دارد، به‌طور منظم به پزشک مراجعه کنید.
  15. به منظور تشخیص زود هنگام و پیشگیری از سرطان های شایع در مردان(گوارش ،پروستات )  به‌طور منظم به پزشک مراجعه کنید.
  16. زندگی اجتماعی و روابط خود را با دوستان حفظ کرده و سعی کنید هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید.
عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
15432650 : کل بازدید 1929 : بازدید امروز 0.27 : زمان بارگزاری صفحه 49780 : بازدید این صفحه 14 : بازدیدکنندگان آنلاين