صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:شهناز کشمیر - کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان
پیشگیری از سقوط در سنین سالمندی

افتادن و زمین خوردن شایع ترین حادثه دوره سالمندی است.

مقدمه:

حادثه برای هر کسی ممکن است پیش بیاید. همه ی افراد در هر سنی باید مراقب خود باشند. اما در دوره سالمندی ، این مراقبت باید بیشتر باشد. زیرا در صورت بروز حادثه احتمال آسیب دیدگی بخصوص شکستگی بیشتر میشود. و مدت زمان لازم برای ترمیم زخم ها و شکستگی ها ، طولانی تر است. یک زمین خوردن ساده بر روی فرش ، ممکن است باعث شکستگی استخوان لگن و بستری طولانی مدت در بیمارستان شود.

 

افتادن و زمین خوردن  شایع ترین حادثه دوره سالمندی است.

                                             

برای پیشگیری از زمین خوردن و افتادن،  باید علل ایجاد کننده ی آن  را برطرف سازیم:

پله ها: شایع ترین محل زمین خوردن ،  پله ها هستند. معمولا" این اتفاق در پله ی آخر ایجاد می شود. جایی که ممکن است به اشتباه تصور کنیم که پله ها تمام شده اند. بنابراین :

Ø                  هنگام بالا و پاین رفتن ا ز پله ها ، حتما" چراغ راه پله و پاگرد را روشن کنید تا نور کافی باشد.

Ø                  لبه ی پله ی اول و پله ی آخر را با چسباندن نوار رنگی یا رنگ کردن مشخص کنید تا انتهای پله بهتر دیده شود.

Ø                  وجود نرده در کنار پله ها ضروری است. اگر نصب نرده امکان ندارد ، یک میله ی محکم با فاصله ی مناسب بر روی دیوار نصب کرده تا بتوان از آن کمک گرفت.

Ø                  در صورتی که پله ها با فرش یا موکت پوشانده شده است ، باید کف پوش به وسیله ی گیره های مخصوص ، به پله ثابت شود.

آشپز خانه :

آشپز خانه نیز یکی از محل های شایع زمین خوردن است. بنابراین:

·                     کف پوش آشپز خانه نباید لیز باشد.

·                     از واکس های براق کننده برای کف آشپز خانه استفاده نشود.

·                     در صورت شستن کف آشپز خانه و یا خیس شدن آن به هر دلیلی ، بلافاصله آن را خشک کنید.

حمام :

حمام به دلیل خیس بودن کف آن ، از محل های بسیار پر خطر برای زمین خوردن است. بنابراین هنگام استحمام نکات زیر را در نظر داشته باشید.

§                     لیز نبودن کف پوش حمام

§                     استفاده از پادری های پلاستیکی مخصوص برای کف حمام

§                     استفاده از دمپایی های غیر ابری و غیر لیز برای حمام

§                     استفاده از یک صند لی یا چهار پایه برای زیر دوش یا استفاده از دوش دستی در صورت نشستن در حمام

§                     استفاده از میله های نصب شده بر روی دیوار حمام به عنوان دستگیره

 

اتاق :

نکاتی که میبایست در مناسب سازی اتاق در نظر گرفته شود:

o                    قرار دادن تلفن در نزدیکی محل خواب و نشستن

o                    نصب کلید برق اتاق در نزدیکترین محل به درب ورودی

o                    فرش کف اتاق را طوری قرار دهید که لبه های آن به پا گیر نکند.

o                    وسایل خانه را طوری بچینید که سر راه نباشند.

o                    رد کردن سیم وسایل برقی مثل رادیو و تلویزیون از کنار دیوار

o                    پرهیز از پهن کردن پتو یا روفرشی بر روی فرش

o                    استفاده از نور مناسب برای روشنایی اتاق در مسیر اتاق خواب به توالت و آشپزخانه

سایر عوامل موثر در زمین خوردن:

سرگیجه و عدم تعادل نیز یکی از عوامل جسمی است  که میتواند موجب سقوط و افتادن شود. سرگیجه علل مختلفی دارد . در صورت داشتن چنین مشکلی ، حتما" به پزشک مراجعه نمایید.

 

از جمله عواملی که موجب سرگیجه میشود:

1-                 مصرف خود سرانه داروها :

مصرف خود سرانه ی داروهای خواب آور و دارو های ضد فشار خون ، میتواند باعث گیجی –خواب آلودگی و افت فشار خون ناگهانی شده و موجب سرگیجه و افتادن شود.

2-                 خم کردن سر به عقب :

حرکت سر به عقب ، مانند آنچه هنگام نگاه کردن به آسمان یا برداشتن جسمی از طبقات بالای قفسه پیش می آید. ممکن است باعث سرگیجه و عدم تعادل شود. برای پیشگیری از آن بهتر است لوازم مورد نیاز خود را در طبقات پایین تر قفسه قرار دهید تا مجبور به خم کردن سر به عقب نشوید. همچنین موقع تکیه به مبل یا پشتی دقت داشته باشید که سر خود را خیلی خم نکنید.

3-                 بلند شدن ناگهانی :

بلند شدن ناگهانی نیز میتواند موجب سرگیجه و سقوط شود . بنابراین برای بلند شدن از رختخواب :

 ابتدا به یک پهلو بچرخید.

سپس با سفت کردن عضلات شکم و با کمک دست ها بنشینید و بعد بایسیتد.

در هنگام دراز کشیدن این مراحل را برعکس انجام دهید.

 

انجام ورزش و تمرینات تعادلی به حفظ تعادل کمک کرده و خطر سقوط را کم می کند.

o                    یک نمونه از تمرینات تعادلی :

Ø                  کنار دیوار بایستید ، روی پنجه پا بلند شوید. از یک تا هشت بشمرید.

Ø                  آنگاه روی پاشنه های خود روی زمین برگردید و زانوها را خم کنید.

Ø                  دوباره به حالت اول برگردید. این حرکت را 4 تا 8 مرتبه تکرار کنید.

4-                 مشکلات بینایی :

ضعف بینایی نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد حوادثی مانند زمین خوردن و تصادفات رانندگی است.

5-                 مشکلات شنوایی:

شنیدن صداهای موجود در محیط اطراف ، در بسیاری از مواقع ما را از خطر آگاه می کند. در هنگام عبور از خیابان و رانندگی ، کم بودن قدرت شنوایی می تواند موجب بروز حادثه شود.

در صورت بروز هر نوع ناراحتی در بینایی و شنوایی ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

 

عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
15432615 : کل بازدید 1894 : بازدید امروز 0.26 : زمان بارگزاری صفحه 49766 : بازدید این صفحه 13 : بازدیدکنندگان آنلاين