صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:زهرا مهدیان - مدیر روابط عمومی
اعتلای روابط عمومی

اعتلای روابط عمومی

 روابط عمومي فعاليتي است ممتد ، مداوم و طرح‌ريزي شده كه از طريق آن ، افراد و سازمانها مي‌كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پاي پيشرفت ، گوش شنوا ، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا مي‌كند.

 فعاليتي كه روابط عمومي انجام مي‌دهد در يك كلمه «ارتباط» از ديدگاه نظري «علم» از جنبه عملي و اجرايي خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است و آيينه تمام نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است.

  روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانون مداري ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد.

روابط عمومی به جامعه‌ی پیچیده‌ی امروز ما کمک می‌کند تا سازمان‌هادرارتباط با مخاطبانشان که همانا مردم هستندتصمیمات اثربخش‌تر گرفته و عملکردهای مطلوب‌تری را به سرانجام رسانند و تفاهم دوسویه مفیدی بین سازمان‌ها و مخاطبانشان برقرار گردد. روابط عمومی به‌عنوان عامل هماهنگ‌کننده‌ی بخش‌های خصوصی و دولتی بر اساس سیاست‌های کلان توسعه‌ی متوازن و همه‌جانبه، می‌تواند کارکرد ارزشمندی در دامنه وسیعی از نهادهای جامعه، همچون اجرای بهتر امور و تصمیمات،کسب‌وکار، تجارب، اتحادیه‌ها، بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مراکز آموزشی، بنیادها، مراکز بهداشتی درمانی، سازمان‌های خدمات عمومی، نهادهای خیریه، سازمان‌ها و مراکز دینی، فرهنگی و ورزشی،رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی داشته باشد.

سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادها برای دستیابی به اهداف کلان خود باید روابط اثربخش و باثباتی با مخاطبان متعدد و گوناگون خود اعم از کارکنان، مشتریان، رسانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، سهامداران، اجتماعات و در مقیاس وسیع‌تر با افکار عمومی و کل جامعه برقرار سازند.

مدیریت سازمان‌ها نیاز جدی به درک نگرش‌ها و ارزش‌های مخاطبان خویش دارند تا در سایه‌ی این درک و شناخت، مدیران و کارشناسان روابط عمومی قادر باشند فرصت‌ها و تهدیدها را به‌دقت در برابر مدیریت ترسیم کنند و همچون مشاوری آگاه و امین، مسیر حرکت سازمان به‌سوی هدف‌ها را هموار سازند.

مسئولان بلندمرتبه کشور بارها به نقش و اهمیت روابط عمومی به‌عنوان بازوی کارآمد و مشاور مدیریت و عامل تسهیل‌کننده ارتباطات سازمان با مردم و بحران‌زدایی تأکید کرده‌اند و این رویکرد، در عمل نیز باید تجلی و عینیت داشته باشد.

مسئولین و کارشناسان روابط عمومی ها، از دولت خدمتگزار که طلایِه دار شعار تدبیر و امید است می‌خواهند که بیش‌ازپیش در جهت رشد و شکوفاییروابط عمومی و نزدیک‌تر ساختن این نهاد به جایگاه واقعی‌اش گام‌های اساسی بردارد.

بر اساس مطالعات کارشناسی و در سایه تجارب عملی بیش از یک دهه فعالیت علمی تخصصی، توصیه‌ها و پیشنهادهای ذیل زمینه و شرایط مساعد برای رشد و بالندگی اعتلای دانش روابط عمومی درکشورفراهم می آورد.

  • بازنگری آیین نامه های اجرایی توسط مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و اجرای کامل آن با پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای، امکان هماهنگی و یکپارچگی در فعالیت‌ها و واحدهای روابط عمومی
  • تشکیل یک کارگروه تخصصی، آیین‌نامه‌ی جامع روابط عمومی تنظیم و تدوین شود و پس از طی مراحل قانونی و تصویب نهایی، برای اجرا به کلیه سازمان‌ها و نهادهای دولتی ابلاغ گردد.
  • کلیه واحدهای روابط عمومی، مستقیماً زیر نظر مدیر ارشد سازمان فعالیت کنند و این امر رسماً در نمودار تشکیلاتی و آیین‌نامه‌ها اجرایی شود.
  • با توجه به نقش مهم وتاثیرگذارانتصاب مدیران تخصصی در روابط عمومی‌ها لازم است مدیران ارشد سازمان‌ها شایسته‌سالاری رادرانتصاب مدیران روابط عمومی در سرلوحه تصمیم گیرهای خودقرارداده چراکه روابط عمومی فعالیتی مهم و تخصصی بوده و باید مدیران آن نیز از دانش روز روابط عمومی بهره مندوتجربه و تسلط لازم را براموررسانه ای،انتشاراتی،پژوهشی و…دارا باشندکه درگذرگاها بتوانند به موقع ودرست تصمیم گیری نمایند.
  • نظارت و ارزیابی در پیشبرد کلیه امور مدیریتی، به‌ویژه سازوکارهای ارتباطی و با عنایت به‌ضرورت تقویت بنیه‌ی علمی و حرفه‌ای و اخلاقی روابط عمومی، پیشنهاد می‌شود یک‌نهاد قوی و صلاحیت‌دار، مسئولیت مستقیم نظارت بر عملکرد روابط عمومی‌ها را بر عهده گیرد. بدیهی است چنین نهادی باید در گام‌های آغازین، تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌ها، و دیگر ابزارهای موردنیاز درزمینهٔهای ضوابط و معیارهای جذب و تعیین شاخص‌های شایستگی برای انتصاب مدیران، منشور اخلاق حرفه‌ای، ملاک‌های ارزیابی عملکرد، استانداردسازی فعالیت‌ها، حفظ وصیانت از حقوق صنفی و حرفه‌ای و دیگر عرصه‌های مرتبط با روابط عمومی را در دستور کار خود قرار دهد.
  • ازآنجاکه پژوهش، اطلاعات و یافته‌های ارزشمندی را در اختیار برنامه ریزان قرار می‌دهد و احتمال موفقیت و نیل به اهداف آرمانی را افزایش می‌دهد، ضروری است کلیه مدیران و کارشناسان روابط عمومی، طراحی و اجرای طرح‌های پژوهشی را به‌عنوان پیش‌نیاز هرگونه فعالیت ارتباطی، در دستور کار خود قرار دهند و انتظار می‌رود مدیران ارشد سازمان‌ها نیز از این رویکرد، حمایت همه‌جانبه به عمل‌آورند.
  • کلید اصلی رشد مستمر و حرکت شتابنده به‌سوی وضعیت آرمانی در روابط عمومی مستلزم اهتمام در بهسازی نیروی انسانی است و این امر مهم به کمک آموزش امکان‌پذیر است. ازاین‌رو انتظار می‌رود طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی دانشگاهی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در رشته روابط عمومی و گرایش‌های وابسته با جدیت بیشتری دنبال شود و برای آموزش‌های قبل از خدمت و ضمن خدمت نیز از سوی مدیران ارشد سازمان‌ها و مدیران روابط عمومی اهتمام جدی به عمل آید. بدیهی است طراحی و اجرای یک پژوهش جامع به‌منظور سنجش نیازهای آموزشی و اولویت‌بندی اجرای مستمر آن‌ها می‌تواند بر غنای فعالیت‌های آموزشی روابط عمومی بیفزاید.
  • اجرای درست و مطلوب قانون راهبردی مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی درزمینهٔی تداوم و تسریع خصوصی‌سازی مستلزم اطلاع‌رسانی وسیع ، جامع و آماده‌سازی افکار عمومی است. ازاین‌رو مدیران ارشد باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روابط عمومی‌ها به شکلی سنجیده و آگاهانه در این زمینه استفاده کنند.
  • در ادامه‌ی سیاست خصوصی‌سازی و به‌تبع آن، بنا به‌ضرورت کوچک‌سازی واحدهای روابط عمومی و هم‌زمان افزایش کارایی آن، لازم است روابط عمومی‌ها حداکثر استفاده را از رویکرد برون‌سپاری به عمل‌آورند و در این مسیر، دامنه‌ی فعالیت‌های خود را محدود نسازند، بلکه با بهره‌مندی از حمایت مدیران ارشد سازمان‌ها، بر کمیت و کیفیت برنامه‌ها و فعالیت‌های خود بیفزایند.
  • نظر به اینکه تولید علم و سرعت بخشیدن به جنبش نرم‌افزاری در موضوعات مختلف و ازجمله روابط عمومی همواره مورد تأکید مقامات ارشد نظام بوده است، ضرورت توسعه‌ی فعالیت‌های ارتباطات الکترونیکی وارتقاءامور انتشاراتی،رسانه‌ای و پژوهشی در عرصه‌ی روابط عمومی اعم از وب‌سایت‌های سازمانی ،انتشار کتب و مجلات، رویکردتعاملی با رسانه‌ها به همراه پژوهش‌های کاربردی بیش‌ازپیش احساس می‌شود. ازاین‌رو ضروری است، مدیران ارشد سازمان‌ها پیش‌زمینه‌های لازم برای تحقق این امر را فراهم سازد.
  • روابط عمومی باید همگام با دیگر شاخه‌های علوم، بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) را سرلوحه‌ی فنون و رویکردهای حرفه‌ای خود قرار دهد و انتظار می‌رود مدیران ارشد سازمان‌ها همه گونه امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این امر خطیر در واحدهای روابط عمومی در سراسر کشور فراهم آورند. طبیعی است که بهره‌گیری سنجیده و آگاهانه از رسانه‌های جدید ازجمله شبکه‌های اجتماعی، جزء جدایی‌ناپذیر از این رویکرد است و باید به‌طوری جدی موردحمایت قرار گیرد.
  • دستیابی به اهداف کلان روابط عمومی و کمک به ارتقای جایگاه و افزایش کارایی آن بدون آگاهی کامل مدیران ارشد سازمان از اهمیت و اثربخشی روابط عمومی امکان‌پذیر نیست. بنابراین، توجیه مدیران ارشد سازمان‌ها نسبت به این امر و تقویت انگیزه‌ی آنان برای حمایت جدی و همه‌جانبه از روابط عمومی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و دولت فعالانه در این مسیر گام بردارد.
  • شکل‌گیری انجمن‌ها و مؤسسات تخصصی و حرفه‌ای در عرصه‌ی روابط عمومی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی را در اختیار دولتمردان قرار می‌دهد تا از آن‌ها به‌عنوان بازوهای کارشناسی و ارائه‌دهندگان خدمات تخصصی در جهت نیل به اهدافشان بهره گیرند. انتظار می‌رود حمایت جدی از این تشکل‌ها از سوی دولتمردان، یک ضرورت و اولویت حیاتی تلقی شود.
  • برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های علمی و تخصصی روابط عمومی در ابعاد ملی و بین‌المللی از اقداماتی است که طی سال‌های اخیر، عمدتاً از سوی انجمن‌ها، مؤسسات و تشکل‌های حرفه‌ای غیردولتی انجام‌شده است و متولیان دولتی روابط عمومی متأسفانه کمترین توجه برای برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های علمی و تخصصی روابط عمومی‌ها مبذول داشته‌اند.
عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
15431439 : کل بازدید 718 : بازدید امروز 0.25 : زمان بارگزاری صفحه 49732 : بازدید این صفحه 23 : بازدیدکنندگان آنلاين