صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:آزاده علیزاده گرجی کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی
" فرمان سلامتی در دستان شماست"

هفته اول اسفند 94 - هفته سلامت مردان ایران

هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی برگزار می شود. با توجه به مطالعات اخیر یکی از مهمترین علل سالهای از دست رفته عمر مردان در تمام سنین بویژه جوانان ، سوانح و حوادث ترافیکی می باشد. لذا محور برگزاری هفته مذکور در سال 94 نیز سوانح و حوادث ترافیکی در سلامت مردان تعیین گردیده و شعار سال جاری " فرمان سلامتی در دستان شماست " می باشد.

همه ساله نزدیک به 2/1 میلیون نفر در جهان جان خود را به علت حوادث ترافیکی از دست می دهند و بیش از 50 میلیون نفر دیگر مجروح می شوند. آمارهای ارائه شده در ایران نشان میدهد که پس از بیماری های قلبی عروقی ، حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و میر در همه گروههای سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر 40 سال است. عابرین پیاده ، دوچرخه سواران ، موتورسواران در مقایسه با رانندگان و سرنشینان اتومبیلها و وسایل نقلیه دیگر ، بیشتر در معرض خطر هستند و از آن به عنوان کاربران پر خطر راه ها یاد می شود. رانندگان در این میان بیشترین نقش را در پیشگیری از حوادث ترافیکی دارند ، به طوری که یک راننده با رانندگی غیرایمن نه تنها جان خود ، بلکه جان دیگران را نیز به خطر می اندازد. اصلاح و اعمال قوانین و مقررات رانندگی ، ایجاد راه ایمن و ترویج فرهنگ ایمنی از جمله عوامل کاهش دهنده آمار سوانح و حوادث ترافیکی می باشد.

خوشبختانه سوانح رانندگی و جاده ای قابل پیش بینی و پیشگیری هستند . مهمترین عواملی که بر ایمنی سفر در جاده ها و کاهش آسیب ناشی از تصادفان موثرند عبارتند از :

1-               کنترل سرعت

2-               کنترل خستگی

3-               استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی ، صندلی ویژه کودک ، کلاه ایمنی

4-               رانندگی صحیح و کنترل خودرو قبل از رانندگی

 

احتیاط کردن در رانندگی نشانه ترس یا کم تجربگی نیست ، علامت و نشانه علاقمندی شما به جان و مال خودتان و دیگران است.

همانطور که مستحضرید سالانه بیش از یکهزار عابر پیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهندو حدود 45 درصد از تلفات درون شهری و 40 درصد تصادفات جاده ای را عابران پیاده تشکیل می دهند. بیشترین گروه سنی عابرانی که در حوادث رانندگی کشته می شوند ؛ افراد بالای 50 سال و بعد از آن کودکان 10 سال و کمتر هستند.  براساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی ، اگر وقوع تصادف عابر پیاده با خودرو ، راننده تمام مقررات رانندگی را رعایت کرده اما عابر از پل یا نحل خط کشی عابر عبور نکرده باشد ، راننده دیگر مانند گذشته مقصر شناخته نخواهد شد. برای پیشگیری از هرگونه آسیب و یا مرگ در عابران پیاده  توجه به موارد زیر ضروری است :

-                   اگر مجبور به عبور از عرض خیابان در هنگام شب هستید ، حتما لباس روشن به تن داشته باشید تا حادثه ای پیش نیاید.

-                   هنگام عبور از خیابان به مسیر حرکت وسیله نقلیه و سرعت آنها توجه داشته باشید.

-                   هنگام عبور از خیابان از جلوی اتوبوس رد نشوید ، چون رانندگان پشت سر دید کافی ندارند.

-                   به هنگام عبور از خیابان ، از پل و یا زیرگذر مخصوص عابر پیاده استفاده کنند و اگر پل یا زیرگذر وجود نداشت از محل های خط کشی عابرین پیاده استفاده نمایند.

-                   در تقاطع ها با استفاده از چراغ عابر پیاده از عرض خیابان عبور نمایند.

پیاده رفتن در جاهایی که پیاده رو وجود ندارد:

-                   در حریم جاده در بیشترین فاصله ممکن از آن راه بروند.

-                   اگر جاده حریمی نداشت در خلاف جهت تردد خودرو ها روی لبه جاده راه بروند.

-                   با مشاهده وسیله نقلیه در حال نزدیک شدن از لبه خارج شده و تا عبور وسیله نقلیه منتظر بمانند.

راهکارهای خودمراقبتی در رانندگی

1-               هنگام رانندگی کمربند ایمنی خود را ببندید.

2-               هرگز در حال عصبانیت ، احساس خستگی و یا خواب آلودگی رانندگی کنید.

3-               هنگام رانندگی فاصله مطمئنه را رعایت کنید.

4-               در صورت توقف در بزرگراهها  و یا جاده ها ، با قرار دادن علایم ایمنی مانند مثلث شبرنگ  رانندگان دیگر را مطلع کنید.

5-               هرگز در حال رانندگی با سرنشینان خودرو  گفتگو نکنید.

6-                از خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی بپرهیزید.

7-               از انجام حرکات نمایشی در بزرگراهها خودداری نمایید.

8-               استفاده از کلاه ایمنی 25 % تا 45 % از میزان مرگ و میر و آسیب های جدی ناحیه سر موتورسواران را کاهش می دهد.

9-               از سرعت و سبقت غیر مجاز ، تجاوز به حریم پیاده روها بپرهیزید.

10-           با تهیه کیف کمکهای اولیه در خودرو برای مقابله با حوادث احتمالی آماده باشید.

11-           شما باید بتوانید شماره خودروها را از فاصله بیست متری بخوانید. اگر در دید خود مشکل دارید ؛ حتما باید در موقع رانندگی از  عینک استفاده کنید.

12-           سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی ، مصرف سوخت را حداقل تا 50 درصد افزایش میدهد. سعی کنیم با پرهیز از حرکت شتابان ، بطور یکنواخت و در بین خطوط رانندگی کنیم تا سفر مطمین تری داشته باشیم.

همواره به یاد داشته باشید که شما مسئول جان سرنشینان وسیله نقلیه خود هستید.

عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
15432627 : کل بازدید 1906 : بازدید امروز 0.25 : زمان بارگزاری صفحه 49771 : بازدید این صفحه 12 : بازدیدکنندگان آنلاين