صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:آزاده علیزاده گرجی کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه
هفته ملي سلامت مردان، 1 لغايت 7 اسفند ماه

به مناسبت هفته ملي سلامت مردان

1 لغايت 7 اسفند ماه سال 1393

همانگونه كه مستحضريد موضوع سلامت مردان از دهه 90 مورد توجه برنامه ريزان و سياستگذاران  حوزه سلامت قرار گرفته است.  در كشور ما امسال نهمين سالي است كه هفته اول اسفند ماه  به عنوان  هفته ملي سلامت مردان  با هدف حسا س سازي مردان نسبت به سلامت خود و ترويج فرهنگ پيشگيري اوليه و تشخيص زودهنگام  بيماري هاي خطير و بدون علامت در جامعه مردان ، افزايش دسترسي آنان به اطلاعات سلامتي و گسترش فرهنگ همكاري درون و برون بخشي در مقوله سلامت برگزار مي شود.

با توجه به مطالعه بار بيماري ها در جنس مذكر در تمام سنين ، مهمترين علل از دست رفته عمر ، حوادث عمدي و غيرعمدي است. ساير مطالعات نيز نشان مي دهند كه در مردان بار بيماري ها ي ناشي از حوادث ترافيكي 5 برابر زنان ، سقوط حدود 3 برابر زنان و اعتياد به عنوان يك عامل خطر تصادف حدود 10 برابر زنان مي باشد. لذا شوراي فرهنگي وزارت بهداشت ، محور برگزاري كمپين هفته مذكور در سال 93 را نقش سوانح و حوادث ترافيكي در سلامت مردان تعيين نموده و شعار " ايمني ، كليد رسيدن به جامعه بدون حادثه " با تاكيد بر خودمراقبتي  در رانندگي در چارچوب پيام " كمربند خودمراقبتي را محكم ببنديم " توسط ستاد برگزاري هفته مذكور انتخاب شده است. روز شمار هفته سلامت مردان به شرح زير مي باشد:

- روز اول ( جمعه )  1/12/93  : رانندگي ايمن                                      

- روز دوم ( شنبه )  2/12/93 : راه ايمن- عبور ايمن

- روز سوم ( يكشنبه )  3/12/93 : خودور ايمن

- روز چهارم ( دوشنبه) 4/12/93 : رفتارهاي پرخطر و رانندگي

- روز پنجم ( سه شنبه )  5/12/93 : ايمني در سفر

- روز ششم ( چهارشنبه) 6/12/93 : رسانه ها و رانندگي ايمن

- روز هفتم ( پنج شنبه ) 7/12/93 : پليس و رانندگي ايمن

 

راهکارهاي خود مراقبتی در رانندگی

  1. هنگام رانندگي كمربند ايمني خود را ببنديد.
  2. هرگز در حال عصبانيت ،‌احساس خستگی و يا خواب آلودگی رانندگی نکنيد.
  3. هنگام رانندگي فاصله مطمئنه را رعايت كنيد.
  4. در صورت توقف در بزرگراه ها  و يا جاده ها، با قراردادن علائم ايمنی مانند مثلث شبرنگ رانندگان ديگر را مطلع کنيد.
  5. هرگز در حال رانندگی با سرنشينان خودروگفتگو نکنيد.
  6. از خوردن وآشاميدن و استفاده از تلفن همراه در حين راننگی بپرهيزيد.
  7. از انجام حركات نمايشي در بزرگراهها خودداري نماييد.
  8. استفاده از كلاه ايمني 25% تا 45% از ميزان مرگ و مير و آسيب هاي جدي ناحيه سر موتورسواران را كاهش مي‌دهد.
  9. از سرعت و سبقت غيرمجاز، تجاوز به حريم پياده روها بپرهيزيد.
  10. با تهیه کیف کمک های اولیه در خودرو برای مقابله با حوادث احتمالی آماده باشید.
  11. شما باید بتوانید شماره خودروها را از فاصله 20 متری بخوانید ؛ اگر در دیــد خود مشکل دارید، حتما باید در مواقع رانندگی از عینک استفاده کنید.
  12. سرعــت زیاد و ترمــزهای پیاپی, مصــرف سوخــت را تا حدود 50 درصد افزایش میدهد. سعی کنیم با پرهیز از حرکت شتابان ، بطور یکنواخت و در بین خطوط رانندگی کنیم تا سفر مطمئنتری داشته باشید.

 

همواره به ياد داشته باشيد که شما مسئول جان سرنشينان وسيله نقليه خود هستيد.

عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
15432594 : کل بازدید 1873 : بازدید امروز 0.24 : زمان بارگزاری صفحه 49760 : بازدید این صفحه 12 : بازدیدکنندگان آنلاين