صفحه اصلي > مقالات > نمایش مقاله 
نمایش مقاله
 
تهیه و تدوین:آزاده عليزاده گرجي کارشناس سلامت سالمندان و میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه
رسانه ها و رانندگی ایمن

روز چهارشنبه 6/12/93

 

رسانه ها و رانندگی ایمن

روز چهارشنبه 6/12/93

  • در واقع رسانه‌های‌جمعی باید نوآوری و خلاقیت و نگرش نو و مثبت، به صورت مستمر در رفتارهای ترافیکی شهروندان ایجاد نمایند. رسانه‌های همگانی برای تغییر نگرش رفتار ترافیکی شهروندان باید مراحل سه‌گانه‌ای چون انجمادزدایی، جایگزینی و انجماد مجدد را مدنظر داشته باشند، که جزء کارکردهای اساسی مدیریت فرهنگی وسایل ارتباطی، بر فرهنگ‌سازی ترافیکی و ابعاد جامعه‌شناختی آن است.
  • 1- انجمادزدایی: برای این‌که تفکر غلط رفتار ترافیکی در ذهنیت و نگرش افراد حذف گردد، باید انجمادزدایی نمود. این فرایند از طریق متقاعدسازی شکل می‌گیرد، در واقع از طریق این فرایند، تلاش‌شده که نگرش دیگران را تغییر داد، این تغییر نگرش همراه با درجاتی از عناصر شناختی، عاطفی و رفتاری همراه است که باعث ترغیب‌سازی به رفتار جدید شده است. برای این‌که بتوان رفتار غلط ترافیکی را در اذهان شهروندان تغییرداد، باید به یک‌سری از نکات توجه کرد.
  • الف: پیام را توسط افرادی که نزد مخاطب از پرستیژ بالایی برخوردارند ارائه داد.
     
  • ب: پیام‌های غیرمستقیم که به نظر نرسد براي تغییر نگرش افراد طراحی شده اند، تاثیرگذارترند.  
     
  • پ: پیام های دو جانبه كه همراه با بی‌طرفی و انصاف باشد، اثرگذاری بیشتری نسبت به پیام‌های یک‌جانبه دارد.
     
  • ت: هر چه قدر، این پیام‌ها با نیازهای مخاطبان همراهی بیشتری داشته باشند، اثرگذارتر است.
     
  • ث: هرچه پیام، هیجان بیشتری داشته باشد، و ترس را در مخاطب بیشتر کند، که معضلات ترافیک اثرات منفی بر زندگی می‌گذارد؛ متقاعدشدن نسبت به رفتار مثبت ترافیکی افزایش می‌یابد.
     
  • ج: هر چه وسایل ارتباط‌جمعی پیام‌هایی را ارسال کنند که به نفع شهروندان باشد، بیشتر  در آنان تغییر نگرش و تغییر رفتار ايجاد خواهد نمود.
  • 2- جایگزینی: بعد از انجمادزدایی باید رفتار جدید ترافیکی را که بُعد مثبت و فرهنگ‌سازی دارد، جایگزین نمود. و گرنه احتمال برگشت رفتار شهروندان به انجام رفتار غلط ترافیکی بسیار زیاد خواهد بود . پس برای جلوگيري از برگشت به رفتارهاي غلط باید به نکات زير توجه نمود:
     
  • الف: می بایست دلایل متقنی از جریان طرح‌ها و برنامه‌های تازه ترافیکی ارائه داد.
     
  • ب: توجه بر نتایج اثربخش رفتار مثبت ترافیک در سطح زندگی روزمره
     
  • ج: باید منابع موثق و تایید کننده رفتار فرهنگی این پدیده را افزایش داد.
  • 3- عدم بازگشت مجدد: هنگامی که رفتار جدید ترافیکی در اذهان تثبیت نشود، ممکن است نگرش‌های غلط حالت ارتجاعی و بازگشت داشته باشند؛ برای جلوگیری از این فرایند و بقای دوام نگرش جدید در اذهان شهروندان، باید به نکاتی در این زمینه توجه کرد.
     
  • الف: تکرار پیام‌های ترافیکی با ساختار متفاوت
     
  • ب: توجه و هشدار نسبت به خطرات پنهان ترافیکبر زندگی اجتماعی روزمره.
     
  • ج: تاکید بر منافع جمعی در رفتار ترافیک و نتایج مثبت آن برای شهروندان.
عنوان
 
عنوان
 
نظرسنجی
شعار بهداشتي امسال بر چه موضوعي تاكيد دارد؟

تهديد مقاومت دارويي
پیشگیری از بیماری دیابت
سلامت مادران و كودكان
سلامت رواني و اجتماعي

مدیریت منابع
معاونت توسعه مدیریت و منابع
وزارت بهداشت
دبیرخانه کمیته نظام پیشنهادات
14410603 : کل بازدید 23922 : بازدید امروز 0.37 : زمان بارگزاری صفحه 44451 : بازدید این صفحه 14 : بازدیدکنندگان آنلاين